دانلود گزارش تخصصی معاون مدرسه : منظم کردن و شاد سازی زنگ تفریح برای دانش اموزان فرمت فایل ورد word و قابل ویرایش تعداد صفحات: 27 صفحه   

چکیده :
 
زنگ تفریح ، جزیی از زندگی و برنامه ی روزمره ی هر مدرسه ، و براساس نظر اکثر دانش آموزان ، بهترین زمان مدرسه است. در این فرصت کوتاه و پرهیجان ، دانشآموزان از محیط جدی و خشک کلاس با سر و صدای فراوان ، داخل حیاط می شوند . برخی با توپ بازی ، کشتی ، دویدن یا انجام فعالیت های پرهیجان دیگر ، انرژی های جسمانی خود را تخلیه می کنند . برخی دیگر دست در دست هم یا در کنار هم راه می روند تا داستان های تمام نشدنی خود را برای یک دیگر نقل کنند. بعضی نظاره گر خاموش بازی های سایرین هستند و گروهی دیگر خشم و عقده های درونی خود را با درگیری جسمانی یا خشونت کلامی بر سر همسالان یا دانش آموزان ضعیف تر خالی می کنند. زنگ تفریح ، هم فرصتی برای استراحت و رفع خستگی کودکان و نوجوانان است و هم مهم ترین وسیله ی اجتماعی شدن آنان به شمار می رود و تجربیاتی کع دانش آموزان در زنگ تفریح بدست می آورند ، می تواند در تگرش آنان نسبت به خود ، مدرسه و تحصیل اثر بگذارد . در کشور ما ، مدیر مدرسه ، نقش چندانی در مدیریت زنگ تفریح بر عهده ندارد. در عوض نقش ناظم یا معاون مدرسه در این زمینه کاملا برجسته است. بعضی از ناظم ها گاه خط کش یا وسیله ی تهدید کننده ی دیگری نیز برای ترساندن و احیانا تنبیه متخلفین به همراه دارند و در حالی که میان دانش آموزان پرسه می زنند مترصدند تا دانش آموزان پرخاشگر ، بی انضباط و متخلف را به سزای اعمال خود برسانند. اینجانب ….. معاون آموزشی آموزشگاه…………در پژوهش تصمیم گرفته ام زنگ تفریح را برای فرگیران شاد و مفرح؛ همراه بازی و سرگرمی ایجاد نمایم. امید است اقدام پژوهی فوق مورد قبول همگان واقع شود.
 
مقدمه (بیان و طرح موضوع )
زنگ تفریح هم فرصتی برای استراحت ورفع خستگی کودکان ونوجوانان وهم مهمترین وسیله اجتماعی شدن آنان به شمارمی رودوتجربیاتی که دانش آموزان درزنگ تفریح به دست می آورند می تواند در نگرش آنان نسبت به خود مدرسه وتحصیل اثربگذارد.بنابرین زنگ تفریح فرصتی است تا دانش آموزان گروه های سنی مختلف ضمن بازی گروهی باهم دوست شوند و به قول بلاچفورد : شبکه های مهم اجتماعی را درمدرسه ایجاد کنند . درکشورمامدیرمدرسه نقش چندانی درمدیریت زنگ تفریح برعهده ندارددرعوض نقش ناظم یامعاون مدرسه دراین زمینهکاملا برجسته استاومعمولا. باوضع مقرراتی کهغالبا برای دانش آموزان توجیه نشده است مانند:توپ نیاورید،ندوید،کش بازی نکنید،روی زمین خط نکشید و … سعی می کند ازتصادم ودرگیری دانش آموزان وبروزخشونتهای اجتماعی آنان به یکدیگرجلوگیری کند. بعضی معاونین گاه باخط کش یاوسیله تهدیدکننده دیگری نیزبرا ی ترساندنواحیانا بقیه متخلفین به همراه دارند ودرحالی که میان دانش آموزان قدم می زنند مترصدند تا دانش آموزان پرخاشگر،بی انضباط ومتخلف رابه سزای اعمال خودبرسانند. آنان عقیده دارندبااین که بسیاری ازدانش آموزان رفتارمعقولی درداخل کلاس ها ازخودنشان می دهند اما درحیاط مدرسه بی انظباط ،خشن وغیرقابل کنترل هستند. اثرات مثبت ومنفی زنگ تفریح درمورداثرات مثبت ومنفی زنگ تفریح وبررسی نظرات مهمترین عوامل ذینفع بعضی ازدانش آموزان ومعلمان، تحقیقاتی درکشور ماصورت گرفته است درحالی که این بخش اززندگی درمدرسه همانند سایر برنامه های آموزشی وپرورشی به خاطراثراتی که می توانددرزندگی عاطفی واجتماعی دانش آموزان داشته باشدنیازمندتوجه خاصی می باشد . همان طورکه اشاره شدنمی توان انتظارداشت که رفتاردانش آموز پرخاشگر درحیاط مدرسه بدون توجه به شرایط کلاس ،نحوه پذیرش اودرگروه ،رابطه وی باهمسالان وشرایط خانوادگی تشخیص داده شود.بااقدامات تنبیهیوتشویقی رفتارنامناسب ریشه کن گردد.راه حل مشکل مداخله درسطوح مختلف وتوجه به جنبه های مختلف زندگی درمدرسه است . علاوه بررهبری قوی ومثبت مدیروکادرآموزشی ،جو وروحیه ای درمدرسه بایدباشدکه مشوق اهداف وارزش های مشترک بین دانش آموزان ،معلمان واولیا باشد. داشتن انتظار بالا از دانش آموزان ،مشارکت دادن آنان درزندگی وامورمدرسه ،برقراری نظام تشویقی برای کسب موفقیت ،تمرکزبرپیشرفت تحصیلی ورفتاری وایجادمحیط فیزیکی جذاب ازعوامل دیگری است که می تواند ضامن موفقیت مدرسه درزمینه های مختلف به خصوص رفتاری باشد. در پایان نیز باید به این مطلب اشاره نمودکه مشابه زنگ تفریح در مدارس ایران بسیاری دیگر از جنبه های زندگی در مدرسه نیازمند توجه و تجدید نظراست و این تجدید نظر باید با همکاری و هم فکری مسئولان آموزش و پرورش ،معلمان وبه خصوص دانش آموزان و اولیاء آنان انجام گیرد. با توجه به آن چه که گفته شد و از آن جایی که در مدرسه به کار جمعی و فعالیت گروهی تاکید زیادی می شود و کار جمعی و گروهی تاثیر فراوانی در رشد بهتر دانش آموزان دارد لذا اینجانب به بررسی این موضوع که چگونه زنگ تفریح را برای فرگیران شاد و مفرح؛ همراه بازی و سرگرمی ایجاد نمایم می پردازم امیدوارم که این موضوع و اقدام در جهت ارتقای آن بتواند راهگشای همکاران محترم باشد .
های مناسب
 
فهرست مطالب
 
چکیده : 4
 
مقدمه (بیان و طرح موضوع ) 5
 
بیان مسئله و ارزیابی از وضع موجود 6
 
اهداف گزارش تخصصی : 7
 
هدف اصلی : 7
 
اهداف فرعی : 7
 
مقایسه با شاخص : 7
 
جمع آوری اطلاعات 7
 
جدول تعداد مشاجره ها و درگیری های دانش آموزان پایه دوم در مورخه 94/07/30 تا94/08/57…
 
ارائه دو نمونه از درگیری بین دانش آموزان در ساعت تفریح 8
 
نمونه ی اول: 8
 
مورد دوم 9
 
شرح درگیری: 9
 
پرسشنامه 10
 
1 -بهبود رفتار در سطح سازمان ، کلاس و فرد که شامل سه سطح می باشد. 11
 
الف) بهبود رفتار در سطح سازمان یا مدرسه : 11
 
ب) بهبود رفتار در سطح کلاس : 12
 
ج) بهبود رفتار در سطح فرد : 12
 
2 -بهبود رفتار دانش آموزان از طریق جلب مشارکت آنان در بازسازی حیاط و محوطه ی بازی: 13
 
-3بهبود رفتار از طریق بهبود روابط بین دانش آموزان : 13
 
-4بهبود رفتار دانش آموزان از طریق آموزش معلمان و بهبود جو مدرسه: 14
 
پیشینه علمی پژوهش 15
 
تجزیه و تحلیل یافته ها: 17
 
ارائه راه حل موقت: 17
 
اجرای راه حل: 18
 
-1جلب مشارکت آنان در بازسازی حیاط و محوطه ی بازی 18
 
-2بهبود رفتار دانش آموزان از طریق آموزش معلمان و بهبود جو مدرسه 18
 
3 -بهبود رفتار از طریق بهبود روابط بین دانش آموزان 19
 
-4نظر خواهی از دانش آموزان در جهت ایجاد شرایط مطلوب 19
 
ارزیابی بعد از اجرای طرح 20
 
نقاط قوت اجرای طرح : 20
 
نقاط ضعف : 20
 
توضیحات بیشتر : 21
 
زنگهای کوتاه تفریح 21
 
زنگهای تفریح را چگونه شاد، سازنده و سودمند نماییم؟ 21
 
اولین گام و تفکر در مورد ساعات تفریح 22
 
(1 زنگ تفریح اول 22
 
(2 زنگ تفریح دوم 23
 
(3 زنگ تفریح سوم 24
 
سه زنگ تفریح با چه اهدافی؟ 25
 
نتیجه گیری : 26.
 
پیشنهادها: 26
 
منابع: 26
 
 

فرمت فایل : word ( قابل ویرایش ) میباشد.


توجه : این فایل با بهترین کیفیت قابل پرینت میباشد.