چکیده :

مقدمه :

طراحی کارخانه یکی از مضامین اصلی فعالیت‌های مهندسی صنایع است و سالهاست که مهندسین صنایع به کار در این زمینه اشتغال دارند، کار آن ها در واقع به طراحی نحوه ی استقرار اجزاء فیزیکی فعالیت‌ها به طور عام و فعالیت‌های صنعتی به طور خاص مربوط می‌گردد. استقرار درست اجزاء فیزیکی فعالیتهای صنعتی همواره با روشهای انتقال مواد در ارتباط است و از همین رو طراحی کارخانه و انتقال مواد به دو مفهوم تبدیل شده اند که همواره در کنار هم و با هم مطرح می‌گردند.

با وجود این در سالهای اخیر که میدان دید مهندسی صنایع وسعت بیشتری یافته است به تدریج این نتیجه گیری واضح تر می گردد که هر فعالیت غیرصنعتی دیگری نیز به هر حال به اجزاء و وسایلی احتیاج دارد؛ و چگونگی چیدن این وسایل را غالباً می‌توان به کمک همان اصول و رویه هایی که در اصل به منظور طراحی کارخانه مدون شده اند طرح ریزی نمود. تفکر در این مسیر بود که مهندس صنایع را به فکر انداخت تا از روش شناسی خود به منظور طراحی هر مجموعه ،خواه صنعتی و خواه غیرصنعتی بهره بگیرد، به طوری که امروز طراحی کارخانه به مفهومی تبدیل شده که در تعیین چگونگی استقرار اجزاء فیزیکی یک انبار اداره پست، فروشگاه، رستوران، بیمارستان، خانه، و کارخانه به نسبتی کم و بیش یکسان کاربرد دارد.

هدف کلی از هر مطالعه‌ای که به منور طرح ریزی صورت گیرد، تعیین ورودیهای مورد نظر و طراحی صحیح استقرار اجزاء فیزیکی است، به نحوی که ورودیهای به کارآئی مطلوب از وسایل بگذرند و با انجام فرایندهای لازم به خروجیهای مورد نظر تبدیل گردند.

فرایند که در تعبیر صنعتی به معنی همان تولید به کار می‌رود، علی القاعده به تعدادی ایستگاه کار، ماشین آلات و تجهیزات، و سایر ابزارآلات احتیاج دارد، تا داده ها را به ستاده ها تبدیل نماید، یک نکته را هم نباید فراموش کرد که طراحی کارخانه به معنی طراحی ساختمان کارخانه نیست، زیرا ساختمان کارخانه به معنی پوششی که به دو رو در بالای کارخانه کشیده می شود توسط مهندسین معمار طراحی می‌گردد.

تعداد صفحات : 69 

فرمت فایل : word ( قابل ویرایش ) میباشد.

توجه : این فایل با بهترین کیفیت قابل پرینت میباشد.