فهرست مطالب

عنوان    صفحه

فهرست جدول‌ها            ‌و

فهرست شکل‌‌ها  ‌ز

فصل 1-            مقدمه   1

1-1-    پیشگفتار           1

فصل 2-            فرآیند مهندسی ارزش    4

2-1-    مقدمه   4

2-2-    حوزه های کاربردی مهندسی ارزش          6

2-3-    اصول مهندسی ارزش     8

2-4-    موانع فکری به کارگیری مهندسی ارزش در ایران   12

فصل 3-            مطالعه موردی (بررسی نحوه بکارگیری نظام مهندسی ارزش در پروژه های بیمارستانی)            24

3-1-    مقدمه   24

3-2-    مهندسی ارزش و اهمیت آن :     27

3-3-    تعریف مسأله و اهداف پژوهش :   31

3-4-    روش تحقیق      33

3-5-    تجزیه و تحلیل   37

3-6-    نتیجه‌گیری        45

فهرست مراجع   50

فرایند مهندسی ارزش به پنج فاز تقسیم شده و هر فاز دارای چند مرحله می باشد :

 1- فاز مبدا : شامل سازماندهی ، انتخاب پروژه ، تعیین تیم مهندسی ارزش ، تعریف ماموریت تحقیق ، تعریف و مستند سازی محصول می باشد

2- فاز اطلاعات : تحلیل کیفی ارزش (تحلیل کارکرد) ، تحلیل کارکرد (وظیفه) عبارتست از تکنیک های ساختاری و تعریفی که معنای روشنی از کارکرد را بیان می کند. در این مرحله محصول و کلیه اجزایش برای تعیین کارکرد هایشان ( اهدافشان) مورد مطالعه قرار می گیرند . در رابطه با انواع کارکرد ها نیز بیش از این بحث گردید . قوانین تشریح کارکرد ها به صورت ذیل می باشد:

  • 1- باید تعیین کننده انتظار مصرف کننده یا مشتری از محصول یا سرویس باشد
  • 2- یک فعل و یک اسم برای تشریح کارکرد به کار برده می شود. فعل برای جواب سوال " چه می کند ؟ " و اسم برای پاسخ به " چه چیزی را ؟" به کار می رود .
  • 3- از بکار بردن افعال مجهول و یا غیر مستقیم مثل تهیه می شود و مجهز می شود و ... خود داری می گردد. زیرا اطلاعات کمی در اختیار قرار می دهند .
  • 4- از به کار بردن کلماتی مانند بهبود دادن ، حداقل (حداکثر) کردن و جلوگیری کردن، جلوگیری می شو د
  • 5- ترجیحا از ترکیبات دو حرفی برای بیان کارکرد استفاده می شود.

مثال : الف ) لامپ : انتشار نور ب) فنجان : نگهداشتن مایع

- تحلیل اجبار : یعنی دلیل استفاده و به کارگیری هر محصول / خدمت چه می باشد ؟ و آیا این دلیل هنوز هم معتبر است ؟

تحلیل کمی ارزش: پس از تکمیل تحلیل کارکرد باید هزینه کارکردها و ارزش و اهمیت آنها تعیین شود. هزینه ها دو نوع هستند :

  • الف ) هزینه های واقعی یا سخت مانند هزینه مواد و نیروی انسانی
  • ب) هزینه های ذهنی یا نرم مانند سختی کار و ریسک شکست. وقتیکه هزینه های واقعی در دسترس نباشند از هزینه های نرم استفاده می شود .

-  تکنیک های اندازه گیری ارزش: اندازه گیری ارزش عنصر فعلی و جایگزین آن

3- فاز نو آوری (تغییر) : این فاز در واقع ، فاز بهبود ارزش می باشد که از طریق به کارگیری تکنیک های خلاق و ذهنی ، طراحی قطعات و اولین قدم جهت باز طراحی فرآیند در این فاز صورت می گیرد. هدف این فاز ،تغییر یا حذف کارکردهای فرعی کم ارزش و پاسخ به سوالات ذیل می باشد :

  • الف ) چه عنصری می تواند این کار را انجام دهد ؟
  • ب) چگونه می توانیم کارکردهای فرعی را حذف نماییم در حالی که کارکردهای اساسی هنوز اجرا می شوند ؟

از تکنیک های مورد استفاده ( توصیه شده ) در این زمینه می توان از طوفان فکری ، فن گروه اسمی (NGT) و دلفی نام برد که بنیانگذاران مهندسی ارزش روش NGT را توصیه می کنند .

4- فاز ارزش یابی:

  • -  تحلیل کیفی ارزش
  • - تحلیل کمی ارزش

 5- فاز اجرا :

تعداد صفحات : 57 

فرمت فایل : word ( قابل ویرایش ) میباشد.

توجه : این فایل با بهترین کیفیت قابل پرینت میباشد.