فهرست مطالب

عنوان    صفحه

فصل 1-            مقدمه و کلیاتی درباره مهندسی مجدد      4

1-1-    مقدمه:   4

1-2-    مهندسی مجدد و بهبود سازمان    8

1-3-    کایزن چیست؟   12

1-4-    ضرورت مهندسی مجدد:  14

1-5-    نقش فناوری اطلاعات در مهندسی مجدد: 21

فصل 2-            ادبیات و سابقه   26

2-1-    تاریخچه مهندسی مجدد  26

2-2-    متدولوژی مهندسی مجدد فیوری (Furey,1993) :         27

2-3-    متدولوژی مهندسی مجدد گاها (Guha,1993) : 27

2-4-    متدولوژی مهندسی مجدد جوهانسون  (Gohansson,1993):    28

2-5-    متدولوژی مهندسی مجدد پتروزو و استپر (Stepper & Petrozzo,1994) :       28

2-6-    متدولوژی مهندسی مجدد داونپورت و شـــورت(Davenport & Short,1990)  :          29

2-7-    متدولوژی مهندسی مجدد هاریسون و پرات (Harrison & Pratt,1993) :          29

2-8-    متدولوژی مهندسـی مجدد بارت (Barrett, 1994) :      29

2-9-    متــدولوژی مهنــدسی مجدد کتینـــــگر (Kettinger,1997) :            30

2-10-  متدولوژی مهندسی مجدد کوپرز و لیبرند (Coopers & Lybrand,1994) :        30

2-11-  متدولوژی مهندسی مجدد تگزاس اینسترومنت  (Texas Instruments): 31

2-12-  متدولوژی مهندسی مجدد راسمن (Ruessemann,1994) :       31

2-13-  متـدولـوژی مهندسـی مجـدد کنــدور (Condore) :      31

2-14-  متدولوژی مهندسی مجدد ابلنسکی (Obolenesky,1994) :      32

2-15-  منابع     34

فصل 3-            کاربردهای مهندسی مجدد           36

3-1-    مقدمه   36

3-2-    مفهوم BPR       38

3-3-    ادبیات موضوع    39

3-4-    طراحی فرایندها 41

3-5-    انواع فرایندها     44

3-6-    جمع بندی        51

3-7-    تحول و تعالی سازمان با مهندسی مجدد    52

3-8-    مهندسی مجدد راهکاری موثر در مدیریت تغییراستراتژیک  56

3-9-    مقدمه:   56

3-10-  تاریخچه 56

3-11-  مهندسی مجدد و ساختار های سازمانی     58

3-12-  نشانه های بروز نیاز به مهندسی مجدد:     59

3-13-  چرا مهندسی مجدد؟      60

3-14-  دیدگاههای موجود در مهندسی مجدد       61

3-15-  مقایسه متدولوژیها           64

3-16-  بررسی دلایل شکست و موفقیت پروژه های BPR  65

3-17-  برخی از تجربیات مهندسی مجدد 67

3-18-  عنوان تجربه: مهندسی مجدد نیروی انسانی در شرکت آب و فاضلاب استان گلستان  67

3-19-  بررسی مدل کاربردی- اجرایی مهندسی مجدد( BPR ) در صنعت نساجی    68

3-20-  منابع     68

تاریخچه مهندسی مجدد به چه زمانی باز می‌گردد ؟

پیش‌زمینه مهندسی مجدد طرح مطالعاتی مدیریت در دهه نود دانشگاه انستیتوی تکنولوژی ماساچوست (MIT) بوده است . مایکل همر نخستین نظریه‌پردازی است که مفهوم مهندسی مجدد را مطرح کرد ؛ او با گزارش اتوماسیون کارساز نیست ، فعالیتهای زاید را حذف کنید ، در مجله Harvard Business Review در سال 1991 ، مهندسی مجدد را به جهان دانش مدیریت معرفی کرد . سپس کتاب مهندسی مجدد ، منشور انقلاب سازمانی را با کمک جیمز چمپی در سال 1993 نوشت و مهندسی مجدد را در قالب یک تئوری تشریح کرد .

مهندسی مجدد مشهورترین و جنجال برانگیزترین نظریه مدیریتی در طول سالهای اخیر بوده است . مهندسی مجدد ، اصل مشهور و چندصدساله تقسیم کار آدام اسمیت را به‌آسانی نقض نمود . مباحث بسیاری پیش از سال 1991 در خصوص بازسازی سازمان و مدیریت مطرح بود مثل بهبود سازمان مدیریت ، مدیریت تغییر ، کایزن ، مدیریت کیفیت فراگیر ، نوآوری و ... که مدیران و نظریه‌پردازان مدیریت را به خود مشغول کرده بود ؛ اما آنچه که مهندسی مجدد را از سایر متدهای مدیریتی پیش از خود متمایز ساخت و آنرا به عنوان یک تئوری انقلابی در سازمانها و مباحث مدیریتی مطرح کرد شیوه بدیع مهندسی مجدد بود که براساس بررسی و اصلاح فرایند طرح‌ریزی می‌شد . شناخت مهندسی مجدد بدون توجه به ادبیات به کار گرفته شده در علوم مدیریت ممکن نیست و شاید بهترین راه برای شناخت مهندسی مجدد تعامل این تئوری با سایر تئوری های مدیریتی باشد زیرا بسیاری از کسانی که به مطالعه مهندسی مجدد پرداخته اند و حتی به کار گرفته اند در میان جنگلی از تئوری های مدیریتی دچار سردرگمی گشته اند و این مسئله موجبات نگرانی مهندسان مجدد را فراهم کرده است.

1-1-    متدولوژی مهندسی مجدد فیوری (Furey,1993) :

2-1- تشخیص نیازهای مشتری و تنظیم اهداف .

2-2- اندازه‌گیری و نقشه‌کردن فرایندهای موجود .

2-3- تجزیه‌و‌تحلیل فرایندهای موجود .

2-4- الگوبرداری از بهترین عملکرد .

2-5- طراحی فرایندهای جدید .

2-6- اجرای فرایندهای باز مهندسی شده.

1-2-    متدولوژی مهندسی مجدد گاها (Guha,1993) :

3-1- چشم‌انداز : به تصویر کشیدن پروژه مهندسی مجدد توسط تعهد مدیریت ، تشخیص ، فرصتهای مهندسی مجدد ، همراستایی با استراتژیهای کسب‌وکار و تعریفهای لازم جهت استفاده از فناوری اطلاعات .3-2- اقدامات اولیه : سازماندهی تیم مهندسی مجدد و تنظیم اهداف عملکرد .

3-3- تشخیص : مستند کردن فرایندهای موجود و تشخیص شکافها در عملکرد .

3-4- آلترناتیوها : تعریف جایگزینها ، نمونه‌های اولیه و انتخاب زیر ساختهای فناوری اطلاعات .

3-5- احیا و نوسازی : اجرای مهندسی مجدد و نصب مولفه‌های فناوری اطلاعات و تشخیص دیگر مولفه‌های کسب‌وکار .

3-6- مانیتورینگ : تشخیص اندازه‌گیریهای عملکرد و بهبودهای مستمر .

1-3-    متدولوژی مهندسی مجدد جوهانسون  (Gohansson,1993):

4-1- کشف : تنظیم استراتژیها و چشم‌انداز برای کسب‌وکار .

4-2- طراحی مجدد : طراحی مجدد کلیه فعالیتها ، مهارتها و فرایندها .

4-3- تحقق : تکنیکهای مدیریت تغییر ، سازماندهی تیم مهندسی مجدد ، ارتباطات ، اندازه‌گیری عملکرد و مدیریت تغییر .

1-4-    متدولوژی مهندسی مجدد پتروزو و استپر (Stepper & Petrozzo,1994) :

5-1- کشف : تشخیص مساله ، تنظیم اهداف ، تشخیص فرایندها برای طراحی مجدد و شکل‌دادن تیم مهندسی مجدد .

5-2- جستجو و جمع‌آوری : تجزیه‌وتحلیل فرایند ، مستندسازی ، الگوبرداری و تشخیص نیازهای فناوری اطلاعات .

5-3- نوآوری و ساخت : تفکر مجدد در خصوص فرایندها .

5-4- سازماندهی مجدد ، آموزش مجدد و ابزارسازی مجدد : اجرای فرایندهای جدید و آموزش فناوری نوین .

1-5-    متدولوژی مهندسی مجدد داونپورت و شـــورت(Davenport & Short,1990)  :

6-1- چشم‌انداز : توسعه چشم‌انداز کسب‌وکار و اهداف فرایند .

6-2- تشخیص : تشخیص فرایندهایی که نیاز به طراحی مجدد دارند .

6-3- درک : درک فرایندهای موجـود و اندازه‌گیری آنها .

6-4- تشخیـص : تشخیص قابلیتـها و نیازسنجــیهای IT .

6-5- طراحی نمونه اولیه : طراحی نمونه اولیه فرایندهای جدید .

1-6-    متدولوژی مهندسی مجدد هاریسون و پرات (Harrison & Pratt,1993) :

7-1- انتخاب مسیر : انتخاب مسیر و تنظیم جهت برای تلاشهای مهندسی مجدد .

7-2- الگوبرداری : تجزیه‌وتحلیل فرایندهای موجود و ارزیابی فرایندها در برابر مشتریان والگوبرداری .

7-3- چشم‌انداز فرایندها : خلق چشم‌انداز برای فرایندهای آینده .

7-4- حل مساله : تشخیص بهبودهای انفجاری و شناخت راه‌حل برای حالات مختلف تغییر .

7-5- برنامه‌ریزی : برنامه‌ریزی جامع برای بهبود فرایندها .

7-6-  اجرا : اجرای برنامه‌ریزی مهندسی مجدد .

تعداد صفحات : 74 

فرمت فایل : word ( قابل ویرایش ) میباشد.

توجه : این فایل با بهترین کیفیت قابل پرینت میباشد.