اجرای راهسازی

در موقع شروع به راهسازی اولین عملی که انجام می گیرد تحویل مسیر به پیمانکار است . منظور از تحویل مسیر نشان دادن کلیه سومه ها و رفرلنش ها و پنج مارکها و سایر علائم ثابت نقشه برداری به پیمانکار است که البته باید باآنچه که در نقشه های اجرایی درج شده مطابقت نماید . بنابراین در یک روز معین نماینده و کارفرما به اتفاق پیمانکار و ناظر فنی و نقشه برداری که راه را میخ کوبی کرده است به محل عزیمت کرده ویک یک علائم ذکر شده را روی زمین پیدا کرده و به پیمانکار نشان می دهند .

اصولاً باید کلیه میخ کوبی مسیر را تحویل داد ولی به احاظ اینکه معمولاً فاصله زمانی زیادی بین روز میخ کوبی و روز تحویل مسیر می باشد معمولاً میخهای کوبیده شده در زمین یا در اثر عوامل طبیعی مثل سایش و یا فرسایش زمین و یا مثل پوسیدن از بین می رود و یا در اثر عوامل انسانی مثلاً بیرون آورده شدن میخها توسط افراد و یا چهار پایان به هر حال میخ های چوبی از بین می روند یا آسیب می بینند این موضوع چندان اهمیتی ندارد زیرا با داشتن سومه ها به سهولت می توان میخهای کوبیده شده را تجدید کرد .

بعضی مواقع خود سومه ها نیز مفقود می شوند و یا در موقع عملیات خاکی بعضی سومه ها که زاویه انحراف آنها کم است زیر خاک موفون می گردندینابراین لازم است به ترتیبی محل سومه به سهولت پیدا شود از این جهت موقع میخ کوبی مسیر در حوالی هر سومه دو نقطه تثبیت شده به نام رفرانس در زمین قرار می دهند که از روی آن دو نقطه بتوان محل سومه را بدست آورد .

در بعضی از نقشه ها در امتداد نیمساز زاویه انحراف به طرف خارج قوس به فاصله 25 و 50 متر از سومه نقاط R1 و R2 را در زمین تثبیت می کنند حال اگر سومه از بین رفت به وسیله مترکشی می شود از روی R1 و R2 سومه را پیدا کرد ( ش . 1 )

در بعضی نقشه ها همین عمل را در امتداد یکی از خطوط مستقیم منتهی به سومه انجام می دهند .

در بعضی نقشه ها دو نقطه غیر مشخص در حدود سومه ها مثل BوA در شکل زیر در زمین تثبیت نموده فاصله AS و BS را یادداشت می کنند مثل 20 و 30 متر در زمین حال اگر سومه از بین رفت برای پیدا کردن سومه صفر متر 50 متری را روی نقطه A قرار داده و شماره 50 متر را روی B قرار می دهند بعد عدد 20 متر را در دست گرفته و متر را می کشند در محل شکستگی متر( محل پیدا کردن زاویه ) محل سومه است .

هر گاه برای منظورهای خاصی مثلاً دسترس به معدن سنگ یا شن و ماسه ناچار از خرید زمین های زراعتی بودیم این وظیفه کارفرما است که زمین های ضروری را خریداری کرده در اختیار پیمان کار بگذارد که پیمان کار راه دسترسی به معدن را بسازد و یا اگر طبق مطالعات انجام شده مشخص شد هر گاه در مجاور مسیر زمین خریداری شد و زیر آن شن و ماسه استخراج گردد به صرفع است تا اینکه از فاصله دوری شن و ماسه حمل می کنیم این وظیفه کارفرما است که زمین لازم را خریداری و روز تحویل مسیر در اختیار پیمانکار بگذارد . در پایان روز تحویل مسیر مراتب را صورت مجلس می کنند در این صورت مجلس سند مهمی است زیرا مبدأ زمان شروع به کار را مشخص می کند و پیمانکار موظف است از مدت قرار داد پس از این روز کار را آماده تحویل نماید .

پس از تحویل مسیر باید مستحدثات واقع در حریم راه خریداری و تصرف و تخریب گردد و حریم راه پاک شده و برای اجرای راهسازی آماده شود .

غرض از حریم راه فضایی است در دو طرف محور راه که باید در تمام طول مدت بهره برداری از راه پاک باشد و مستحدثات جدیدی در آن ایجاد نشود .

به دو منظور برای راهها حریم در نظر می گیرند :

اول : چون لزرگترین آسیبها را نفوذ آب به بدنه راه وارد می کند اگر راه حریم ند اشته باشد در اثر کشت و زرع و آبیاری در مجاورت خاکریزی دائم آب به بدنه راه نفوذ کرده و راه نشست می کند .

دوم : از لحاظ ایمنی برای راننده ای که می خواهد سریع در طول راه حرکت کند لازم است فضائی در طرفین راه آزاد و قابل دید باشد که هر گاه متحرکی ( انسان حیوان و غیره ) که می خواهد از عرض راه عبور کند در فاصله خیلی دور در معرض دید راننده قرار بگیرند و راننده بتواند خود را با وضع موجود تطبیق دهد و تصمیم لازم را بگیرد .

مقدار حریم راههای مختلف متفاوت است :

ـ آزاد راهها از هر طرف محور 38 متر .

ـ راههای اصلی از هر طرف محور 5/22 متر

تعداد صفحات : 52

فایل : word ( قابل ویرایش ) میباشد.

توجه : این فایل با بهترین کیفیت قابل پرینت میباشد.