چکیده :

آسکومیستها و قارچهای ناقص (Deutromycetes) (قارچهایی که فقط مرحله تولید مثل غیر جنسی در آنها شناخته شده و تاکنون تولید مثل جنسی در آنها دیده نشده است). دو گروه از قارچهایی هستند که شباهت بسیار زیادی به همدیگر دارند.

هر دو تولید میسلیوم‌ها پلوئید می‌کنند که دارای دیواره عرضی‌اند، هر دو گروه کنیدیهای خود را بر روی کنیدیوفورها و یا اندامهای باردهی (مثل پیکیند و . . . ) به وجود آورده و هر دو بیماریهای مشابهی را در گیاهان به وجود می‌آورند ( لکه برگی‌ها، بلایتها، شانکرها، لکه‌های روی میوه، پوسیدگی میوه، آنتراکنوز، پوسیدگی ساقه، پوسیدگی ریشه، پژمردگیهای آوندی و پوسیدگیهای نرم).

تنها تفاوت این دو گروه در این است که در آسکومیستها اسپورهای مرحله تکثیر جنسی تشکیل می‌گردد که آسکوسپور نامیده می‌شود حال آن که در قارچهای ناقص فقط اسپورهای حاصل از مرحله تکثیر غیر جنسی دیده می‌شود. از طرف دیگر در بسیاری از آسکومیستها آسکوسپورها به ندرت در طبیعت به وجود می‌آید و بنابراین در این قبیل قارچها تکثیر، انتشار، ایجاد بیماری و زمستان گذرانی به صورت میسلیوم یا کنیدی و یا هر دو صورت می‌گیرد.

در چنین حالتی این قارچها رفتاری مشابهی با قارچهای ناقص از خود نشان می‌دهند . به همین ترتیب خیلی از قارچهایی که قبلاً در گروه قارچهای ناقص قرار داده شده بودند به دلیل این که بعداً مرحله تولید آسکوسپور آنها کشف گردید مجدداً طبقه‌بندی شده و در آسکومیستها قرار داده شدند.

قارچهای ناقص بنابراین آسکومیستهایی هستند که توانایی تکثیر جنسی خود را از دست داده‌ و یا در چرخه زندگی خود نیازی به تولید مثل جنسی ندارند.

آسکومیستهایی که اسپورهای جنسی آنها به ندرت تشکیل می‌گردد را با نام مرحله غیر جنسی آنها می‌شناسند که با نام مرحله جنسی آنها کاملاً متفاوت است. معمولاًهمه گونه‌های یک جنس از آسکومیستها تولید یک نوع مرحله غیر جنسی می‌کنند و گونه‌های متفاوت یک جنس از یک قارچ ناقص متعلق به یک جنس از آسکومیستهاست.

در بعضی موارد نیز گونه‌های مختلف یک جنس آسکومیتی دارای مراحل غیر جنسی متعلق به جنسهای دیگری از قارچهای ناقص می‌باشد و یا بالعکس.

تعداد صفحات : 9

فرمت فایل : word ( قابل ویرایش ) میباشد.

توجه : این فایل با بهترین کیفیت قابل پرینت میباشد.