پایان نامه کارشناسی ارشد رشته­ حسابداری

توجه : فرمت این پایان نامه ورد و قابل ویرایش است

چکیده:

این پژوهش به بررسی تاثیر کیفیت سود بر واکنش سرمایه­گذاران به گزارشات مالی تعدیلی شرکت­ها طی دوره زمانی 1383 تا 1390پرداخت. ارائه مجدد برای بازار حاوی اطلاعات جدیدی است. کیفیت سود و به صورت عام­تر کیفیت گزارشات مالی، مورد علاقه کسانی است که از گزارش­های مالی برای تصمیم­گیری­های سرمایه­گذاری و انعقاد قراردادهای مختلف استفاده می­کنند. از سوی دیگر، از دیدگاه سرمایه­گذاری، کیفیت سود پایین مطلوب نیست زیرا نشانگر وجود ریسک در تخصیص منابع به آن بخش می­باشد و باعث کاهش رشد اقتصادی از طریق تخصیص نادرست سرمایه­ها خواهد شد. از دیدگاه سرمایه­گذاران اخبار ارائه مجدد فقط بیانگر مشکلات عملکرد دوره گذشته نیست بلکه نوعی پیش­بینی مشکلات آتی برای شرکت و مدیریت آن نیز محسوب می­شود. به عبارت دیگر، موجب سلب اعتماد سرمایه­گذاران نسبت به اعتبار و شایستگی مدیریت و کاهش کیفیت سودهای گزارش شده می­گردد. در حقیقت، صورت­های مالی تجدید ارائه شده به صورت شفاف و صریح، پیام و علامتی پیرامون قابل اتکا نبودن صورت­های مالی دوره­های گذشته و کیفیت پایین آنها ارائه می­نماید. بنابراین متعاقب ارائه مجدد، انتظارات سرمایه­گذاران در ارتباط با جریان­های نقدی آتی و نرخ بازده مورد انتظار آنها تغییر می­یابد. در این تحقیق سعی شد تا به بررسی تاثیر کیفیت سود (با استفاده از مدل­ دی­چو و دی­شف و مدل اسلوان) بر واکنش سرمایه­گذران به گزارشات مالی تعدیل شده (با استفاده از بازده اضافی سهام) پرداخته شود. نتایج بدست آمده نشان داد که کیفیت سود تاثیر قابل توجهی بر واکنش سرمایه­گذاران به گزارشات مالی تعدیلی داشته است بطوری که در شرکت­هایی که کیفیت سود بالاتری داشته­اند، میزان بازده اضافی بدست آمده مقداری مثبت و قابل توجه بوده و واکنش سرمایه­گذاران به گزارشات مالی تعدیل شده در شرکت­های با کیفیت سود پایین در مقایسه با شرکت­های با کیفیت سود بالا، مقداری منفی بوده است. در واقع از دیدگاه بازار و سرمایه­گذاران، گزارشات مالی تعدیل شده شرکت­های با کیفیت سود پایین­، واکنش منفی­تری را در پی داشته و این در حالی است که واکنش بازار به گزارشات مالی تعدیل شده در شرکت­های با کیفیت سود بالاتر، مثبت­تر بوده است. همچنین از میان دو مدل مورد استفاده جهت سنجش کیفیت سود، مدل کیفیت سود دی­چو و دی­شف معنادار می­باشد و تاثیر این متغیر بر واکنش سرمایه­گذاران به گزارشات تعدیلی قابل توجه بوده است اما مدل کیفیت سود اسلوان چندان معنادار و با اهمیت نبوده است.

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                    صفحه

فصل اول: کلیات تحقیق

1-1- مقدمه ......................................................................................................... 2

1-2- بیان مسأله.................................................................................................... 3

1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق.................................................................................. 4

1-4- جنبه جدید و نوآوری بودن تحقیق......................................................................... 4

1-5- اهداف تحقیق................................................................................................. 5

1-6- سوال تحقیق.................................................................................................. 5

1-7- فرضیه تحقیق................................................................................................ 6

1-8- روش تحقیق.................................................................................................. 6

1-9- روش و طرح نمونه­برداری................................................................................ 7

1-10- ابزار گردآوری داده­ها..................................................................................... 7

1-11- ابزار تجزیه و تحلیل...................................................................................... 8

1-12- قلمرو تحقیق................................................................................................ 8

1-12-1- قلمرو مکانی تحقیق.................................................................................... 8

1-12-2- قلمرو زمانی تحقیق................................................................................... 8

1-12-3- قلمرو موضوعی تحقیق............................................................................... 8

1-13- متغیرهای تحقیق و نحوه اندازه­گیری آن­ها............................................................. 9

1-13-1- متغیر مستقل............................................................................................ 9

1-13-1-1- کیفیت سود بر اساس اقلام تعهدی................................................................. 9

1-13-1-2- شناسایی کیفیت سود با استفاده از الگوی اسلوان (1996).................................... 10

1-14-2- متغیر وابسته............................................................................................ 11

1-15- مدل تحقیق.................................................................................................. 11

1-16- روش تحلیل................................................................................................ 13

1-17- کاربرد نتایج تحقیق........................................................................................ 13

1-18- ساختار کلی تحقیق......................................................................................... 13

فصل دوم: مبانی نظری و مروری بر پیشینه تحقیق

2-1- مقدمه ......................................................................................................... 16

2-2- محتوای اطلاعاتی تجدید ارائه صورت­های مالی....................................................... 17

2-3- کیفیت سود.................................................................................................... 18

2-3-1- تعاریف.................................................................................................... 18

2-3-2- نظریه کیفیت سود........................................................................................ 21

2-3-3- دیدگاه­های مختلف در مورد کیفیت سود................................................................ 21

2-3-4- اهمیت ارزیابی کیفیت سود............................................................................. 24

2-3-5- معیارهای اندازه­گیری کیفیت سود...................................................................... 25

2-3-6- قابلیت پیش­بینی سود..................................................................................... 26

2-3-7- ارتباط بین سود و ارقام تعهدی و جریانات نقدی و مفهوم پایداری سود........................... 27

2-3-8- نوسان­پذیری سود......................................................................................... 30

2-3-9- تحلیل کیفیت سود......................................................................................... 30

2-3-10- نقش حسابرسان مستقل در ارتباط با کیفیت سود................................................... 32

2-3-11- تحلیل بنیادی کیفیت سود.............................................................................. 33

2-3-11-1- تولید جریان نقدی................................................................................... 33

2-3-11-2- کیفیت حساب­های دریافتنی....................................................................... 34

2-3-11-3- کیفیت (اندازه­گیری) موجودی کالا................................................................ 34

2-3-11-4- کیفیت حساب دارایی­های ثابت.................................................................... 35

2-3-11-5- کیفیت بدهی­ها و افشاء............................................................................ 35

2-3-12- ارزیابی فعالیت­های مدیریت سود.................................................................... 36

2-3-13- محیط رقابتی............................................................................................ 36

2-3-14- دیگر فاکتورهای خاص شرکت....................................................................... 36

2-3-15- محتوای اطلاعاتی سود................................................................................ 37

2-3-16- محتوای اطلاعاتی سود تعهدی........................................................................ 37

2-3-17- رفتار سرمایه­گذاران در واکنش به اطلاعات صورت­های مالی.................................. 38

2-3-18- محتوای اطلاعاتی اعلام سود پیش‌بینی‌شده (برآوردی) و تاثیر اعلام سود برآوردی بر نوسانات قیمت سهام........ 40

2-3-19- شفافیت اطلاعات مالی و محتوای اطلاعاتی سود.................................................. 42

2-3- مرور پیشینه تحقیق......................................................................................... 45

2-3-1- تحقیقات خارجی.......................................................................................... 45

2-3-1-1- کیفیت سود............................................................................................. 45

2-3-1-2- گزارشات تعدیل سود................................................................................. 49

2-3-2- تحقیقات داخلی............................................................................................ 52

2-3-2-1- کیفیت سود............................................................................................. 52

فصل سوم: روش تحقیق

3-1- مقدمه ......................................................................................................... 57

3-2- روش تحقیق.................................................................................................. 58

3-3- فرضیه­های تحقیق........................................................................................... 58

3-4- متغیرهای تحقیق و شاخص­های اندازه­گیری آن­ها...................................................... 59

3-4-1- متغیر وابسته.............................................................................................. 59

3-4-2- متغیر مستقل.............................................................................................. 59

3-5- معرفی مدل تحقیق........................................................................................... 61

3-6- قلمرو تحقیق.................................................................................................. 63

3-6-1- قلمرو زمانی............................................................................................... 63

3-6-2- قلمرو مکانی.............................................................................................. 63

3-6-3- قلمرو موضوعی.......................................................................................... 63

3-7- نمونه آماری.................................................................................................. 63

3-8- ابزار و نحوه گردآوری داده­ها............................................................................. 65

3-9- آمار توصیفی................................................................................................. 66

3-10- آزمون­های پیش فرض رگرسیون....................................................................... 66

3-10-1- آزمون نرمال بودن..................................................................................... 66

3-10-2- آزمون معنادار بودن.................................................................................... 66

3-10-2-1 آزمون معنادار بودن رگرسیون..................................................................... 66

3-10-2-2- آزمون معنادار بودن ضرایب...................................................................... 67

3-10-3- آزمون دوربین- واتسون............................................................................... 67

3-10-4- نمودارهای پراکنش باقیمانده در مقابل مقادیر برآورد شده........................................ 68

3-10-5- آزمون هم­خطی......................................................................................... 68

3-11- آزمون معنادار بودن مدل رگرسیونی................................................................... 68

3-13- آزمون لون ................................................................................................ 69

3-14- خلاصه فصل............................................................................................... 69

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل اطلاعات

4-1- مقدمه ......................................................................................................... 72

4-2- آمار توصیفی متغیرهای تحقیق............................................................................ 73

4-3- آزمون­های پیش­فرض رگرسیون.......................................................................... 76

4-3-1- آزمون نرمال بودن توزیع متغیر وابسته.............................................................. 77

4-3-2- آزمون نرمال بودن خطاها.............................................................................. 79

4-3-3- آزمون هم خطی.......................................................................................... 80

4-3-4- نمودارهای پراکنش...................................................................................... 81

4-4- تجزیه و تحلیل مدل­های تحقیق............................................................................ 84

4-4-1- نتایج مدل با استفاده از مدل کیفیت سود دی­چو و دی­شف (DDEQ)............................. 85

4-4-2- نتایج مدل با استفاده از مدل کیفیت سود اسلوان (EQ).............................................. 92

4-4-3- آزمون مقایسه میانگین بین دو گروه................................................................... 97

4-4-4- آزمون فرضیه دوم....................................................................................... 102

4-5- خلاصه فصل................................................................................................. 108

فصل پنجم : خلاصه، نتیجه­گیری و پیشنهادها

5-1- مقدمه ......................................................................................................... 110

5-2- خلاصه نتایج آزمون فرضیه­های تحقیق.................................................................. 111

5-2-1- خلاصه نتایج آزمون فرضیه اول تحقیق.............................................................. 111

5-2-1-1- نتایج فرضیه اول بر اساس مدل کیفیت سود دی­چو و دی­شف.................................. 111

5-2-1-2- نتایج فرضیه اول با استفاده از مدل کیفیت سود اسلوان.......................................... 113

5-2-2- خلاصه نتایج آزمون فرضیه دوم تحقیق............................................................... 115

5-3- محدودیت­های تحقیق........................................................................................ 118

5-4- پیشنهادهای تحقیق........................................................................................... 118

5-4-1- پیشنهادهای مبتنی بر نتایج آزمون فرضیه­ها......................................................... 118

5-4-2- پیشنهادهایی برای تحقیقات آتی......................................................................... 119

5-5- نتیجه­گیری.................................................................................................... 120

منابع و مأخذ ........................................................................................................ 122

توجه : فرمت این پایان نامه ورد و قابل ویرایش است

برای دانلود کلیک کنید