چکیده:

این پژوهش به منظور بررسی تعامل زبیربن عوام، با حکومت امام علی (ع) انجام شده که هدف از آن تبیین عوامل و زمینه‏های تأثیرگذار بر تعامل متفاوت زبیر با علی(ع) قبل و بعد از خلافت ایشان است. تعامل زبیر، با حکومت امام علی(ع)، از جمله حوادث مهم تأثیرگذار در صدر اسلام است.

وقتی بعد از رسول خدا (ص)، مسلمانان در جانشینی آن حضرت دچار اختلاف شدند، عده‏ای ‏از اصحاب پیامبر(ص)، در سقیفه رهبری و زعامت بعد از ایشان را، مقوله‏ای انتخابی دانستند، که به عهده امت گذاشته شده است. دسته‏ای دیگر همچون عمربن خطاب با ابوبکر بیعت کردند و گروه سوم که زبیر جزء آنها بود، بر شایستگی علی(ع) تأکید داشتند و از او حمایت کردند.

اما بعدها در زمان حاکمیت علی(ع)، زبیر رفتار متفاوتی را در پیش گرفت. اقدامات علی(ع)، در اجرای عدالت و شیوه حکومت، با درخواستهای زبیر در تعارض قرار گرفت و موجب نارضایتی او شد، که در شکل‏گیری  تعامل متفاوت زبیر با حکومت امام (ع) اثر گذاشت.

بنابراین بررسی زمینه‏ها و عوامل تأثیرگذار بر این تعامل از جمله نقش فرزندش عبدالله، عایشه، و تحریک امویان نسبت به او، و نیز اقدامات امام (ع) و عدم پذیرش درخواست زبیر، می‏تواند تعامل متفاوت زبیر را  در حکومت علی(ع) ، به درستی تبیین کند.

توجه : فرمت این پایان نامه ورد و قابل ویرایش است