دانشکده علوم انسانی،گروه جغرافیا 

فرمت فایل : word ( قابل ویرایش ) میباشد.

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد

چکیده :   

مشارکت در انتخابات و رأیدادن از مولفههای اساسی رفتار سیاسی شهروندان محسوب میشود.رفتار رای-دهی پدیدهای است که به تعداد زیادی مولفه با وزن و تاثیر متفاوت وابسته است پژوهشحاضر  ،

در صدداست به این سئوال پاسخ دهد که مولفههای تاثیرگذار بر مشارکت مردم در انتخابات ریاستجمهوری کدامند؟در این راستا،فرضیههای زیر مطرح شدند.

  • انتظار میرود میان برخی از مولفه های منابع اجتماعی، با مشارکت شهروندان در انتخابات رابطه معنا داردرجهت مثبت وجودداشته باشد.
  • انتظار می رود میان منابع انگیزشی و آموزههای دینی با مشارکت شهروندان درانتخابات همبستگی معنادار در جهت مثبت وجود داشته باشد.

تاثیر برخی از مهمترین مولفههای منابع اجتماعی،آموزههای دینی و عوامل انگیزشی بر مشارکت شهروندان در انتخابات ریاستجمهوری مورد سنجش قرار گرفت.

جهت ارزیابی فرضیههااز روش پیمایشی در تابستان 93 در شهر تهران استفاده گردید.ازآنجا که جامعه آماری تحقیق 6521547 نفر بود براساس روش خوشهای و فرمول کوکران پرشسنامه بین حجم نمونه متشکل از 530 نفر واجد شرایط رأی دادن توزیع گردید و بین آنها 530 یرسشنامه صحیح جمعآوری گردید.نتایج حاصل از این مطالعه نشان میدهد. انگیزههای چون حمایت از نظام،تقویت همگرائی و انسجام ملّّی،منافع ملّّی و پیروی از مقام رهبری رابطه معناداری با مشارکت شهروندان تهرانی در انتخابات دارند و پاسخدهندگان انگیزههای مذکور را مهمترین دلایل شرکت در انتخابات عنوان کردهاند.

مولفههای چون دینداری، انجام تکالیف شرعی و عدالت اقتصادی از بین آموزههای دینی و از میان منابع  اجتماعی  علاقهمندی به سیاست ، اعتماد سیاسی و رسانهها رابطه معناداری با مشارکت شهروندان تهرانی  در انتخابات وجود دارد امّّا تأثیر مولفههای درآمد، تحصیلات مثبت ارزیابی نمیشود.

فرمت فایل : word ( قابل ویرایش ) میباشد.