پایان نامه در مورد تحلیل اجتماعی مصرف نمایشی در بین زنان شاغل و خانه دار شهرستان بوکان در قالب ورد
پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته علوم اجتماعی - جامعه شناسی
فرمت فایل : word ( قابل ویرایش ) میباشد.
چکیده پایان نامه :
انسان در یک حوزه، مصرف کنندهای است که مصرف با نیاز او مرتبط است و در حوزه ی دیگر، مصرف ربطی به نیاز او ندارد، بلکه اساساً هدف آن کسب منزلت و برتریج ویی است که بدین صورت مفهوم ابتدایی مصرف که مبتنی بر رفع نیازهای ضروری بود تغییر کرد و اشکال جدیدی یافت و نیازهای ثانویه مهم شدند. جامعهای که این فرهنگ بر آن حاکم گردد، همان جامعهی مصرفی خواهد شد؛ که در آن، بنا به نظر بودریار، "مصرف مبتنی بر خواست، مطرح میشود؛ نه صرفاً مبتنی بر نیاز، یعنی مصرف با میل آمیخته میشود و سلیقه و میل افراد در جامعه، بر نوع آن تأثیر میگذارد". تحقیق حاضر به منظور تحلیل اجتماعی مصرف نمایشی در بین زنان شاغل و خانهدار شهر بوکان صورت گرفته است. هدف این پژوهش پاسخ دادن به این سوال است که مصرف نمایشی در بین کدام گروه زنان شاغل و خانهدار بیشتر است. و عوامل مؤثر بر مصرف نمایشی را شناسایی کند. با توجه به نظریات مطرح شده توسط وبلن، وبر، زیمل و بوردیو متغیرهایی از قبیل دینداری، میزان استفاده از رسانه، طبقه(پایگاه اقتصادی- اجتماعی)، انگیزهی تمایز، علاقه به جلب توجه، سرمایههای اقتصادی، سرمایههای اجتماعی، سرمایههای فرهنگی به عنوان عوامل مؤثر بر مصرف نمایشی شناخته شده اند. اطلاعات پژوهش با روش پیمایشی، از نمونهای با حجم 400 نفر از جامعهی آماری 48441نفری زنان بین 55-20 ساله شهر بوکان با روش نمونه گیری خوشهای برای زنان خانهدار و روش طبقهای برای زنان شاغل متناسب با حجم جامعه انتخاب و جمعآوری شده و مراحل آماری آن با استفاده از نرم افزار spss انجام شده است. تحلیل عاملی مصرف نمایشی نشان دهندهی چند بعدی بودن مفهوم مصرف نمایشی بوده و ابعاد آن بصورت زیر است : مصرف تجملی، مصرف از روی چشم و همچشمی، مصرف به خاطردیگران، مصرف برای کسب آرامش. نتایج این مطالعه نشان میدهد که بین طبقه(پایگاه) اقتصادی- اجتماعی، دینداری و استفاده از رسانه و سرمایهی اقتصادی با مصرف نمایشی رابطه وجود ندارد. بین انواع سرمایههای اجتماعی و فرهنگی با مصرف نمایشی رابطهی معناداری وجود دارد اما این معناداری در برخی متغیرها تحت تأثیر زنان شاغل و در برخی نیز تحت تأثیر زنان خانهدار قرار میگیرد. نکتهی حائز اهمیت این است که علاقه به جلب توجه باعث افزایش انگیزهی تمایز در زنان میشود. در بین همهی فرضیات بین متغیر میانجی انگیزهی تمایز با مصرف نمایشی رابطهی معنادار و مستقیم وجود دارد همچنین زنان شاغل در مقایسه با زنان خانهدار مصرف نمایشی بالاتری دارند این در حالی است که مصرف از روی چشم و هم چشمی بین زنان شاغل بالا بوده اما زنان خانهدار در مقایسه با زنان شاغل مصرف تجملی بیشتری را داشته اند.
فرمت فایل : word ( قابل ویرایش ) میباشد.