طرح ها ی گرپیوس ؛ تازگی پایدار آن ها :

بسیاری از نقشه های گرپیوس حتی آن ها که در جوانی طرح کرده تا امروز تازگی خود را حفظ کرده اند . این مطلب نشان قدرت خلاقه او است و نه تنها درباره نقشه های معماری وی صادق است بلکه همه ی طرح های او را شامل می شود . فی المثل طرحی که گرپیوس به سال 1913 برای  یک لوکوموتیو دیزل با در نظر گرفتن همه شرایط فنی آن رسم کرد تازه درحدود 1930 به عنوان نمونه ای از زیبائی طرح از آن یاد شد و یا طرحی که به سال 1932 مرکب از مجموعه ای از مکعب و منشور برای بنای یادگار شهدای انقلاب آلمان رسم کردحتی امروز کاملا تازگی دارد.

نو ماندن طرح های یک هنرمند در زمانی که فکر واحساس به توازی یکدیگر پیشرفت کنند امری شگفت انگیز نیست اما در دوره ما کاملا استثنائی و سزاوار تحسین است . در عصر ما متاسفانه کمتر هنرمندی است که از این قدرت طرح برخوردار باشد .

گرپیوس مانندبسیاری ازهنرمندان آلمانی از قریحه و ابتکاری استوار و پایدار و نه تند و گذرنده برخوردار است. وی با روش آرام و متین خود به نتایجی شگفت انگیز درمعماری رسیده است . تابلوهای نقاش آلمانی آلبرشت دورر واجد سنگینی و متانتی است که لطف نقاشی ونیزی را ندارد اما از عمق و معنایی برخوردار است که نقاشی ونیزی آن را فاقدند.

)گرپیوس  در تما عمر خود از معاونت معماران دیگر برخوردار بود . به سال 1947 با همکاری عده ای از معماران جوان آمریکایی دفتر معماری ‹‹ آرشیتکت کلابوراتیو›› را تاسیس کرد و در کارهای نخستین وی مانند کارخانه فاگوس (1911) و کارخانه ای نمونه در نمایشگاه ورک بوند در کلن (1914) نیز ‹‹ ادلف مایر›› که بجوانی درگذشت با وی همکاری  می کرد و پس از آن ‹‹ مارسل بروبر›› و سپس چنان که یادآور شدیم گروه ‹‹ آرشیتکت کلابوراتیو›› که به اختصار TAC خوانده می شوند(

گرپیوس استاد تعلیم معماری :

نیروی درونی که گرپیوس را علاقه مند به تدریس می کند ناشی از طبع منطقی و متانت او است وی سخن دیگران را به رغبت می شنود و برای همه حق قائل است . شاید گرپیوس به اندازه معماران بزرگ دیگر عصر ما از قدرت خلاقه برخوردار نباشد اما در نهضت معماری امروز هیچ معمار دیگری دوراندیشی فلسفی وی را ندارد .

گرپیوس که استادی و مدیریت با وی زاده شده است موفقیت خود را مرهون آن است که مسائل را از تمام جوانب می بیند و برای آن ها راه حل می جوید . ذهن و اندیشه گرپیوس خشک و مقید نیست و بر خلاف آن ها که برای تثبیت خود از اقدام به کوچکترین عملی که ممکن است زندگی و مقام آن ها را تهدید کند می پرهیزد ، خود مروج راه های نو است و هرگاه لازم باشد آماده مشورت با دیگران است و راهنمایی آنان را اگر مفید یابد می پذیرد. وی برای عقائد دیگران احترام قائل است و آمادگی و توجه وی برای درک عقاید بخصوص به نیروی خلاقه شاگردان او فرصت عمل می دهد و سبب محبوبیت او است .

مدرسه باءهاس تحت ریاست گرپیوس نه سال تمام از 1919 تا 1928 که بحرانی ترین روزگاران برای پیشرفت معماری بود به زندگی ادامه داد . مقاومت باءهاس را در مقابل تمام مشکلات جز اعتقاد گرپیوس به کار به چیزی دیگر نمی توان نسبت داد. پایدار گرپیوس در جلوگیری از زوال باءهاس شبیه کار معماری بود که آجر بر آجر بخواهد خانه ای بسازد و در مقابل طوفانی قرار گرفته باشد که هنوز ملات بین دو آجر خود را نگرفته طوفان آن را از جای برکند تازه این معجزه پایداری وث بات در کشوری صورت گرفت که دچار تورم مالی بود و در زیر نقاب ناسیونالیسم گرفتار حزب نازی شد .

درخزان 1947 گرپیوس در ششمین کنکره جهانی معماران که در بریج واتر انگلستان تشکیل شد در خطابه خود : خطابه ای که نتیجه تجربیات ده ساله وی در هاروارد  دنباله طبیعی عقائد جوانی او بود چنین گفت :

در معماری باید به شاگرد تعلیم داد چگونه برای حل مسائل مختلف به اندیشه بپردازد. تنها تدریس نحوه ترسیم شاگردان را به عروسک های مکانیکی تبدیل می کند. شاگرد از آغاز کار باید بیاموزد که بر اساس دانش و تجربه به مسائل با نظری بسیط و جامع بنگرد . تنها در این صورت وی از این نیروی خلاقه برخوردار خواهد شد . نیرویی که از هنر و از اصول فن ساختمان مایه می گیرد و مطابق با شرایط اقتصادی و اجتماعی است .

خطابه گرپیوس نه تنها برای تدریس معماری بلکه برای تعلیم و تربیت بطور اعم واجد معنی است . اکنون در برخی از مدارس معماری خوب آمریکا محصلینی تربیت می شوند که در آینده ای نزدیک ملت آمریکا تاثیر خواهند گذاشت .

‹‹ پطر بهرنس›› معماری صنعتی :

در آغاز قرن بیستم خصوصیات معماری آلمان درکارهای‹‹پطربهرنس›› (1940-1868) تجسم یافت . وی مسئله طرح کارخانه ها و موسسات صنعتی را که تا این زمان از نظر معماری برآن اهمیتی متصور نبود به این هنر راه داد و از این رو شهرت فراوان یافت . ‹‹ بهرنس›› به هوشیاری تمام با طرح های خودکارخانه را به محلی شایسته برای کار تبدیل کرد . طرح های ‹‹ بهرنس›› با وجود ظاهر سنگین و دیوارهای حجیم خود که از معماری کلاسیک مایه می گرفتند زیبائی نهفته مواد جدید ساختمانی ، آهن وشیشه را بخوبی آشکار می کردند. بنای کارخانه ای نو،بین سازی که وی به سال 1909 ساخت شاهدی بر این گفته است . از این گذشته کارگاه ‹‹ بهرنس›› مهمترین کارگاه معماری در آلمان بود و سه تن از بزرگترین معماران معاصر ‹‹ میس ونده رو ›› و ‹‹ گریپوس›› و ‹‹ لوکربوزیه›› ( فقط پنج ماه ) شاگرد وی بوده اند.

جمعیت هنری ‹‹ ورک بوند›› آلمان، 1907:

همه ی کوششهای مردم آلمان کشوری که در طی سی سال ثروتمند گشته به جاده ترقی افتاده بود در جمعیت هنری ‹‹ ورک بوند›› که به سال 1907 در مونیخ تاسیس شد و می توان آن را قلب هنر آلمان نامید تمرکز یافت و هدف اصلی آن را رفعت هنر و ایجاد وحدتی از هنر ، کارهای دستی و محصولات صنعتی بود.

ایجاد جمعیت های هنری امری تازه نبود . ‹‹ سرهنری کل ›› به سال 1847 جمعیت ›› آرتمانوفاکچررز›› را در انگلستان تاسیس کرد که هدف بالا بردن سطح شعور عمومی برای درک هنر و رعایت اصول زیبایی در تهیه محصولات صنعتی بود و در نتیجه کوشش های سرهنری کل بود که نمایشگاه بزرگ سال 1851 لندن و قصر بلورین در لندن بوجودآمد . می دانیم بر خلاف ‹‹ کل ›› ، ‹‹ ویلیام موریس›› و ‹‹ جان راسکین›› از صنعت متنفر بودند اما نسلی که بعد از ایشان در انگلستان به رشد رسید دنباله کارهای ‹‹ کل›› را گرفت و به جای دشمنی باصنعت به انتقاد و اصلاح آن پرداخت و اتحادیه ‹‹ پیشه وهنر ›› را بوجود آورد . یا واضح تر به سال 1907 شصت سال بعد از تاسیس جمعیت ‹‹آرت مانوفاکچررز›› زمینه کاملا برای آشتی هنر و صنعت فراهم آمد .

‹‹ ورک بوند ›› محلی برای بروز استعداد جوانان :

از نخستین روزی که ‹‹ ورک بوند›› تاسیس شد در آن برخورد عقائد و آراء بوجود آمد . اما با همه تفاوت عقائد در تمام دوره حیات خود محلی برای بروز استعداد جوانان بود و در لحظات حساس به آنان نقش های مناسب واگذار کرد . در نمایشگاهی که به سال 1914 از جانب ورک بوند در شهر کلن برپا شد هم کار موسسن این جمعیت و هم کار هنرمندان جوان بمعرض تماشا گذاشته شد. در کنار کارهای پطر بهرنس ‹‹ جوزف هافمان ›› و ‹‹ هانری واندوولد›› خانه ای شیشه ای از‹‹ برونوتات›› و ساختمانی برای یک کارخانه نمونه  از ‹‹ والترگریپوس›› قرار گرفته بود که این کار بیش از سایر کارهای دیگر مورد بحث قرار گرفت و بیش از سایر کارهای دیگر بذر معماری آینده در آن هفته بود .

حتی پس از سالهای جنگ جهانی اول و دوران تورم مالی آلمان ‹‹ ورک بوند ›› به کار خود ادامه داد و مقام ارجمند خود را در تاریخ معماری محفوظ نگاه داشت . مجموعه ایاز خانه هایی که ازجانب معماران مختلف و به کوشش و رهبری ‹‹ ورک بوند›› در اشتوتگارت به سال 1927 برپاگشت نمونه ای است که کوشش این جمعیت را برای تجمع نیروهای خلاقه عصر مصور می دارد . تصمیم به دعوت معماران خلاقه بسیاری از کشورهای جهان برپا داشتن این مجموعه خانه ها که به کوی ‹‹ وایس هوف›› موسوم شد در زمانی که آلمان هنوز از زیر بار جنگ جهانی اول قد راست نکرده بود و کمبود مواد ساختمانی در آن کشور وجود داشت از راستی مشهورانه بود .

پرستیژ جدید معمار :

به سال 1929 دولت آلمان از طریق ‹‹ ورک بوند ›› طرح ‹‹ پاویون›› آلمان را در نمایشگاه بارسلون اسپانیا به عهده ‹‹ میس ونده رو›› گذاشت و به سال 1930 ‹‹ گریپوس›› مامور گشت تنظیم نمایشگاه آلمان را در پاریس به عهده بگیرد و بدین طریق معمار مقام تازه ای احراز کرد و در کار خود استقلال کامل یافت . استقلال کامل بدین معنی که تا این زمان چنانکه در بعضی کشورها هنوز معمول است رسم بود معمار تابع نظریات صاحب کار و یا مقاطعه کار باشد اما از این پس این حقیقت مسلم شد که معمار در شکل دادن به زمان خود سهمی موثر دارد و در کار استقلال یافت .

طرح کارخانه ‹‹ فاگوس›› راهی تازه برای معماری گشود :

پس از آن که گرپیوس خود به استقلال ، دفتر کارش را تاسیس کرد نخستین کار مهمی که بر عهده گرفت طرح و اجرای کارخانه ای کفش سازی در ‹‹ آلفلد آ.د.لاینه›› به سال 1911 بود که ازجانب موسسه صنعتی فاگوس به وی واگذار شد . چنانکه در سطور بالا اشاره کردیم وقتی گرپیوس در دفتر بهرنس کار می کرد شاهد طرح کارخانه توربین سازی جنرال الکتریکی بود که در زمان خود زیباترین ساختمان محسوب می شد. اما گرپیوس پس از آغاز به کار تمام عقائد استاد را که از معماری کلاسیک مایه می گرفت رها کرد و خود راهی تازه بر معماری گشود . بدین ترتیب به نقل قول از خود وی درمعماری خلوص و صداقت احساس و افکار بوجود آمد و یا به عبارت دیگر جدائی بین فکر و احساس مرضی که معماری اروپایی بدان مبتلا بود از میان رفت .

عامل اصلی نمای این کارخانه سطوح مسطح است ؛ در گوشه های این ساختمان ستونی دیده نمی شود و شیشه به پیوستگی ادامه می یابد . بهرنس  نیز در کارخانه توربین سازی جنرال الکتریک شیشه بکار برده بود اما دیوارهای سنگین حجیم این ساختمان به آن روحیه کلاسیک می دادند . بر خلاف در کار ‹‹ گریپوس›› در این باره بوضوح گفته است : دیوار در یک بنا چون پرده ای است که وظیفه آن صرفا محفوظ داشتن داخل بنا از باران ، سرما و سرو صدای خارج است . در معماری جدید استفاده از شیشه از این رو اهمیت روز افزون  می یابد که با ذات آن سبکی و شفافیت عجین است

تعداد صفحات : 42

فرمت فایل : word ( قابل ویرایش ) میباشد.

توجه : این فایل با بهترین کیفیت قابل پرینت میباشد.