مشخصات کلی

نام درس: تعلیمات اجتماعی                                     موضوع درس: چادر نشین ها

کلاس: سوم ابتدایی                                          تعداد دانش آموزان: 15 نفر

مدت جلسه: 50 دقیقه                                                          شماره طرح درس: 4

مدل کلاس: Uشکل                                                                  تاریخ: 8/10/87

دبستان: حضرت فاطمه سامان                                        نام و نام خانوادگی آموزگار: پروین محمد علیزاده سامانی

هدف های کلی

آشنایی دانش آموزان با زندگی مردم عشایر و شغل آنها.

هدف های رفتاری

دانش آموزان:

1- حداقل نام پنج حیوان در زندگی عشایری مورد استفاده است نام می برند.( حیطه‌ی شناختی)

2- با گروه خود چادر عشایری را درست می کنند.( حیطه مهارتی)

3- فراورده های عشایری مثل کشک، قارا، ماست و غیره را تهیه کرده و به کلاس  می آورند.( حیطه مهارتی و نگرشی)

4- علت چادر نشینی ایلات و عشایر را شرح می دهند.( حیطه شناختی)

5- ایل را تعریف می کند.( حیطه شناختی)

6- تصاویر کتاب را که در مورد کوچ عشایری است تفسیر می کند.( حیطه مهارتی)

7- در مورد درس خواندن دانش آموزان عشایری تحقیق می کند.( حیطه مهارتی)

8- نحوه‌ی زندگی ایلات و عشایر را در کلاس اجرا می کنند.( حیطه مهارتی)

9- نسبت به یافتن اطلاعات از زندگی چادر نشینی علاقه نشان می دهد.( حیطه نگرشی)

10- شکل چادر مردم ایل نشین را در دفتر خود نقاشی می کند.( حیطه نگرشی)

هدفهای جزئی

1- با زندگی مردم عشایر آشنا شود.( حیطه شناختی)

2- با محل تشکیل کلاس های بچه های ایل آشنا می شوند.( حیطه شناختی)

3- با شغل اصلی مردم ایل و عشایر آشنا می شوند.( حیطه شناختی)

 4- بتوانند با علاقه به توضیحات معلم و دیگران در این زمینه گوش دهند.( حیطه عاطفی)

5- بتوانند در بحث های گروهی فعالانه شرکت کنند.( حیطه عاطفی)

6- در مورد زندگی چادر نشینی تحقیق می کنند.( حیطه مهارتی)

7- بتوانند در باره‌ی زندگی ایلی سؤال کنند.( حیطه مهارتی)

تعیین ویژگی های عمومی فراگیران

الف- توانایی های ذهنی:

دانش آموزان در مرحله‌ی عینی قرار دارند و سن آنها بین 8 تا 9 سالگی می باشد و از نظر ذهنی مشکل خاصی ندارند و هوش همه‌ی آنها خوب است.

ب- وضعیت اقتصادی:

از نظر اقتصادی با توجه به این که اکثر آنها از طبقه کارگری می باشند، در حد متوسط هستند.

ج- وضعیت اجتماعی:

از نظر اجتماعی در سطح خوبی هستند و در ایجاد ارتباط نسبتاً خوب عمل می کند.

د- وضعیت فرهنگی:

 تعامل فرهنگی خوبی با هم دارند چون دارای آداب و رسوم مشترک هستند.

مفاهیم کلیدی:

سیاه چادر- مشک- تابه- لباسهای عشایری- فرآورده های دامی- ایل

رسانه و مواد آموزشی

تعداد صفحات : 31

فرمت فایل : word ( قابل ویرایش ) میباشد.

توجه : این فایل با بهترین کیفیت قابل پرینت میباشد.