مشخصات کلی
نام درس: تعلیمات اجتماعی موضوع درس: چادر نشین ها
کلاس: سوم ابتدایی تعداد دانش آموزان: 15 نفر
مدت جلسه: 50 دقیقه شماره طرح درس: 4
مدل کلاس: Uشکل تاریخ: 8/10/87
دبستان: حضرت فاطمه سامان نام و نام خانوادگی آموزگار: پروین محمد علیزاده سامانی
هدف های کلی
آشنایی دانش آموزان با زندگی مردم عشایر و شغل آنها.
هدف های رفتاری
دانش آموزان:
1- حداقل نام پنج حیوان در زندگی عشایری مورد استفاده است نام می برند.( حیطهی شناختی)
2- با گروه خود چادر عشایری را درست می کنند.( حیطه مهارتی)
3- فراورده های عشایری مثل کشک، قارا، ماست و غیره را تهیه کرده و به کلاس می آورند.( حیطه مهارتی و نگرشی)
4- علت چادر نشینی ایلات و عشایر را شرح می دهند.( حیطه شناختی)
5- ایل را تعریف می کند.( حیطه شناختی)
6- تصاویر کتاب را که در مورد کوچ عشایری است تفسیر می کند.( حیطه مهارتی)
7- در مورد درس خواندن دانش آموزان عشایری تحقیق می کند.( حیطه مهارتی)
8- نحوهی زندگی ایلات و عشایر را در کلاس اجرا می کنند.( حیطه مهارتی)
9- نسبت به یافتن اطلاعات از زندگی چادر نشینی علاقه نشان می دهد.( حیطه نگرشی)
10- شکل چادر مردم ایل نشین را در دفتر خود نقاشی می کند.( حیطه نگرشی)
هدفهای جزئی
1- با زندگی مردم عشایر آشنا شود.( حیطه شناختی)
2- با محل تشکیل کلاس های بچه های ایل آشنا می شوند.( حیطه شناختی)
3- با شغل اصلی مردم ایل و عشایر آشنا می شوند.( حیطه شناختی)
4- بتوانند با علاقه به توضیحات معلم و دیگران در این زمینه گوش دهند.( حیطه عاطفی)
5- بتوانند در بحث های گروهی فعالانه شرکت کنند.( حیطه عاطفی)
6- در مورد زندگی چادر نشینی تحقیق می کنند.( حیطه مهارتی)
7- بتوانند در بارهی زندگی ایلی سؤال کنند.( حیطه مهارتی)
تعیین ویژگی های عمومی فراگیران
الف- توانایی های ذهنی:
دانش آموزان در مرحلهی عینی قرار دارند و سن آنها بین 8 تا 9 سالگی می باشد و از نظر ذهنی مشکل خاصی ندارند و هوش همهی آنها خوب است.
ب- وضعیت اقتصادی:
از نظر اقتصادی با توجه به این که اکثر آنها از طبقه کارگری می باشند، در حد متوسط هستند.
ج- وضعیت اجتماعی:
از نظر اجتماعی در سطح خوبی هستند و در ایجاد ارتباط نسبتاً خوب عمل می کند.
د- وضعیت فرهنگی:
تعامل فرهنگی خوبی با هم دارند چون دارای آداب و رسوم مشترک هستند.
مفاهیم کلیدی:
سیاه چادر- مشک- تابه- لباسهای عشایری- فرآورده های دامی- ایل
رسانه و مواد آموزشی
تعداد صفحات : 31
فرمت فایل : word ( قابل ویرایش ) میباشد.
توجه : این فایل با بهترین کیفیت قابل پرینت میباشد.