چکیده :
روابط عمومی به عنوان یک هنر و فن که جنبههای علمی و عملی آن از اوایل نیمه قرن بیست به تدریج شکل گرفت گرچه برمبنای نیازها و ضرورتهای جامعه صنعتی روبه رشد غرب به پیدایش درآمد اما پیش از آن نیازمند اشتیاق و اندیشه خلاق افرای برای فعالیت در عرصه افکار عمومی و اجتماعی برای امتناع و ترغیب بوده است. بیش از 50 سال فعالیت و پایداری روابطعمومی همراه با افت و خیزهای پیشرو در ایران امروزه فضای نوینی را همگام با توسعه سیاسی و اقتصادی و ضرورتهای جوامع در حال گذار به محک تجربه کشیده است. خواهی نخواهی پیشرفت دانستنیهای انسان پیرامون محیط فعال انسانی که در آن دانش روابطعمومی یکی از مؤلفههای پایدار کنونی برای فعالیت، اقدام و توسعه در این محیط است و آمیخته با فن صنعت تبلیغات به ویژه در حوزه تولید و خدمات گام برمیدارد، ضرورت آموزشهای نو به نو به عنوان مهارتهای تکمیل و تنظیم و تدوین روشهای رو به توسعه ناشی از تکامل فزاینده این دانش برای کارگزاران و فعالان این عرصه در کشور که هنوز مرزهای نوینی را به تجربه میگذارند، پوشیده نگزارده است. همگام با این وضعیت پربار کردن دانش برمی برپایه اخلاق و روانشناسی اجتماعی ایرانیها بیشک هدف هر نوشتاری دراین حوزه از دانش هنوز نوپیموده به شمار میرود. اداره کل تبلیغات با رویکرد حمایت از گردآورندگان، متخصصان، فعالان و کارگزاران به دنبال تقویت و توسعه آن جنبش نرمافزاری پدید آمد، در عرصه روابطعمومی برآمده است و تلاش دارد ضمن تقدیر و حمایت از مؤلفان و تدوین کنندگان این دانستنیها موجب دلگرمی پویندگان نسل در این راه باشد. امید که چنین باشد، اگر خدا خواهد.
روابط عمومی در ایران ( قرن حاضر ) قبل از پیروزی انقلاب اسلامی
در سال 1322 شمسی با تصویب هیأت وزیران ، اداره یی به نام « اداره کل انتشارات و تبلیغات » تشکیل شد که وظیفه اصلی آن بیشتر در جهت انتشارات وتبلیغات درآن زمان بود. با تشکیل این اداره به مرور امر تبلیغات و ارتباطات در دستگاه های دولتی مورد توجه قرار گرفت.روابط عمومی به صورت امروزی آن حدود 37 سال در ایران قدمت دارد. اولین روابط عمومی در سال 1327 شمسی از طرف شرکت نفت ایران و انگلیس در ایران به وجود آمد که مرکز مهم ترین تشکیلات و فعالیت های آن در آبادان بود و در تهران فقط یک دفتر داشت. این شرکت در توسعه فعالیت های خود به تدریج در سایر نقاط ایران از جمله اهواز ، مسجد سلیمان ، کرمانشاه و دیگر مناطق نفت خیز اقدام به ایجاد دفاتر نمایند گی کرد. این روابط عمومی مطابق با سلیقه و فکر مؤسسین انگلیسی خود" Information "
تعداد صفحات : 7
فرمت فایل : word ( قابل ویرایش ) میباشد.
توجه : این فایل با بهترین کیفیت قابل پرینت میباشد.