اقدام پژوهی چگونه می توان علاقة دانش آموزان نسبت به درس تاریخ را افزایش داد - فایل بصورت ورد (word ) و قابل ویرایش - تعداد صفحات چهارده صفحه
مسئله
ده سال است که در دبیرستان ..................... به عنوان دبیر تاریخ مشغول به تدریس هستم. مسئله اصلی که این مدت با آن روبرو بودم این بود که دانش آموزان علاقة زیادی به درس تاریخ نداشتند واین مسئله در ذهن نگارنده وجود داشت که اولاً با چه روش هایی می توان علاقة دانش آموزان را نسبت به درس تاریخ افزایش داد؟ و ثانیاً چگونه میتوان میزان مشارکت دانش آموزان را در فرایند تدریس افزایش داد؟ برای این پژوهش دو کلاس دوم و سوم انسانی که میزان ضعف درسی آنها بیشتر بود انتخاب شد. تعداد دانش آموزان در کلاس دوم انسانی 25نفر و در کلاس سوم انسانی 21 نفر هستند.
در ابتدای کار از خود دانش آموزان شروع کردم وعلل افت تحصیلی و عدم شوق ونشاطشان را جویا شدم. دانش آموزان عنوان کردند که به علل سنگین بودن و تکراری بودن مطالب درسی قادر به حفظ کردن آنها نیستند. البته قابل ذکر است هیچ دانشی به اندازة تاریخ به دلیل اتکا به حافظه مورد طعن و تعرض قرار نگرفته و هیچ درسی مثل تاریخ به دلیل حفظی بودن مورد حمله و هجوم واقع نشده است. تصور بسیاری از مردم از خواص و عوام بر این است که تاریح حفظی است. هر چند که یونسکو هدف آموزش تاریخ را در تبدیل فهم پایدار و غیر قابل دوام به فهم پایدار و قابل دوام اعلام کرد، اما چنین اقداماتی تغییری در درس تاریخ از حالت حفظی به فهمیدن ایجاد نکرد،[3]بنابراین تصور بسیاری از اولیا، همکاران و دانش آموزان این بود که تاریخ درس حفظی است. لذا طرح پژوهش را ابتدا با مدیر مدرسه در میان گذاشتم و او مرا بسیار تشویق به انجام این کار کرد.
فهرست مطالب
مقدمه
مسئله
گردآوری اطلاعات از وضع موجود(شواهد1)
3- راههای پیشنهادی
تجزیه و تحلیل اطلاعات
انتخاب راه حل های جدید موقتی و اجرای آنها
1-پرسش و پاسخ گروهی
2-استفاده از رایانه و نمایش فیلم
3-استفاده از تصاویر و نقشه ها
4-خواندن مطالبی جذاب برای افزایش آگاهی
5-بازدید از اماکن تاریخی
6-روش نمایشی
7-دست سازه های تاریخی دانش آموزان
گردآوری اطلاعات(شواهد2)
ارزشیابی تاثیر اقدام جدید و تعیین اعتبار آن
گزارش نهایی و نتیجه گیری
پیشنهادات
فهرست منابع و مآخذ
فرمت فایل : word ( قابل ویرایش ) میباشد.
توجه : این فایل با بهترین کیفیت قابل پرینت میباشد.