چکیده : هدف کلی پژوهش حاضر ، بررسی رابطه سبکهای حل مسئله و هوش هیجانی شاگردان با سبکهای حل مسئله و هوش هیجانی اولیائشان میباشد . جامعه آماری تحقیق شامل دانش آموزان پسر و دختر دوره اول راهنمایی منطقه 2 آموزش و پرورش تهران در سال تحصیلی 91-90 ،به همراه والدینشان است . از این جامعه 75 دانش آموز پسر و 113 دانش آموز دختر به همراه اولیائشان به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب گردید. ابزار اندازه گیری برای سنجش سبکهای حل مسئله ، پرسشنامه 35 سئوالی حل مسئله هپنر و کراسکوف و برای سنجش هوش هیجانی پرسشنامه 28 سئوالی برادبری و گریوز است و روش تحقیق حاضر از نوع همبستگی میباشد.به منظور تحلیل داده ها از ضرایب همبستگی پیرسون و نیز جهت مقایسه بین دختران و پسران از آزمون t مستقل استفاده گردیده است.نتایج بدست آمده حاکی از آن است که بین سبکهای حل مسئله و هوش هیجانی والدین و فرزندان همبستگی مثبت معنی داری وجود دارد . همچنین تفاوتی معنادار در مورد اعتماد به حل مسئله در دانش آموزان دختر با پسر وجود دارد و میانگین اعتماد به حل مسائل در پسران بالاتر از دختران می باشد. نیز تفاوتی معنادار بین هوش هیجانی دختران با پسران وجود دارد . در این راستا میانگین هوش هیجانی پسران بالاتر از دختران است. |
فهرست مطالب
فصل اول -چارچوب کلی پژوهش... 1
مقدمه:2
بیان مسئله:4
ضرورت و اهمیت پژوهش:6
هدفهای تحقیق:8
فرضیه های و سئوالات تحقیق :9
تعاریف مفاهیم و اصطلاحات:9
فصل دوم-ادبیات و پیشینه پژوهش... 11
مقدمه:12
بخش اول- سبک حل مسأله. 12
راهبردهای حل مسئله:14
بازنمایی مسئله:14
ساختار شناختی حل مسأله. 17
مراحل حل مسئله در مدل حافظه گرینو. 18
مولفه های سبکهای حل مسئله:20
حل مساله و مؤلفه های فراشناختی.. 21
حل مسئله -- تصمیم گیری.. 23
دیدگاه های گوناگون در زمینه حل مسئله. 24
دیدگاه رفتار گرایی و شناختگرایی:25
دیدگاه پردازش اطلاعات :25
مراحل حل مسئله :26
حل مسئله در دیدگاه روان پویایی:27
مفهوم حل مسئله در دیدگاه انسان گرایانه:28
حل مسئله در دیدگاه یادگیری اجتماعی :28
بخش دوم-هوش هیجانی:29
تعریف هوش شناختی:29
تعریف هیجان:31
تاریخچه ی هوش هیجانی.. 34
تعاریف هوش هیجانی:36
نشانه های ذهن هیجانی :38
پاسخی سریع اما سست بنیاد :38
مولفه های هوش هیجانی :39
مقایسه هوش هیجانی با هوش شناختی.. 40
هوش هیجانی به مفهوم روح زمان. 42
هوش هیجانی و مفهوم شخصیت... 44
هوش هیجانی و مفهوم توانایی ذهنی.. 45
الگوها و مولفه های هوش هیجانی.. 47
دیدگاههای موجود در زمینه هوش هیجانی:47
الگوی ترکیبی هوش هیجانی گلمن و مولفه های آن. 47
دانیل گلمن مولفه های هوش هیجانی را به شرح زیر بیان می کند:50
کارکرد های هوش هیجانی:51
هوش هیجانی و مولفه های آن از دیدگاه "بار-اون". 54
خرده مقیاس های هوش هیجانی بار – اون. 56
الگوی توانایی مایر و سالووی.. 60
مؤلفه های هوش هیجانی:61
کارکردهای هوش هیجانی.. 67
عوامل مؤثر بر هوش هیجانی.. 70
آموزش هوش هیجانی.. 72
دیدگاه های مایر- سالووی در آموزش هوش هیجانی.. 73
اکتساب هوش هیجانی.. 73
وارد نمودن هوش هیجانی در برنامه های معمول یا استاندارد:74
بخش سوم-پیشینه پژوهشی:74
الف-پژوهشهای خارجی:74
ب-پژوهشهای داخلی:78
فصل سوم-روش پژوهش... 81
مقدمه :82
روش(طرح تحقیق)82
جامعه آماری :82
حجم نمونه و روش نمونه گیری.. 82
ابزار گرد آوری اطلاعات:83
پرسشنامه حل مسئله هپنر و کراسکوف ( 1988)83
معنای مولفه ها:83
پرسشنامه هوش هیجانی برادبری و گریوز:(2005)84
معنای نمرات :85
روش گرد آوری اطلاعات:87
روش تحلیل داده ها:87
فصل چهارم- تجزیه و تحلیل آماری.. 88
مقدمه. 89
توصیف داده ها90
تحلیل داده ها94
فصل پنجم. 99
بحث و نتیجه گیری.. 99
خلاصه پژوهش:100
بحث و بررسی:101
محدودیتها و مشکلات پژوهش:104
پیشنهادات:104
پیشنهادات کاربردی:105
منابع فارسی.. 106
توجه : فرمت پایان نامه ورد ( قابل ویرایش ) میباشد.