توجه : فرمت این پایان نامه ورد و قابل ویرایش است

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد«M.A»گرایش مدیریت منابع انسانی

چکیده:

در محیط پویا و در حال تغییر امروز، که سرمنشا آن رقابت ‌های فزاینده، جهانی سازی و ظهور تکنولوژی ‌های جدید است،‌ بیشتر کشورهای جهان، با تکیه بر نوآوری[1] در پی افزایش بهره‌وری و بهبود وضع اقتصادی خود هستند. سازمان‌ها، در راستای این گرایش و با توجه به عوامل محرک و قابل کنترل نوآوری در سازمان توانسته‌اند مزیت‌های رقابتی زیاد به دست آورند.

در چنین فضایی، اهمیت مدیریت منابع انسانی، به عنوان سرچشمه اصلی زایش اندیشه های نو و ایده های جدید برای خلق مزیت رقابتی، در مسیر برآورده کردن نیازهای جامعه، به وضوح قابل مشاهده است. شناسایی عوامل محیطی وسازمانی محرک نوآوری، که از خلاقیت فردی شروع می‌گردد، ولی از شرایط کاری تاثیر می‌پذیرد، به یکی از نیازهای اساسی سازمان ها تبدیل شده است. و بدون شک روز به روز بر شدت آن افزوده می شود.

صنعت بانکداری، بیش از هر زمان دیگری، نیازمند نوآوری و خلاقیت می باشد. عواملی چون رقابت شدید ، کمبود منابع مالی و ورود نسل جدیدی از رقبا، مانند بانک های خصوصی و موسسات مالی واعتباری ، بانک های دولتی را برآن داشته است تا بیش از پیش به اهمیت نوآوری در جنبه های مختلف اعم از فناورهای پیشرفته ، روشهای نوین مدیریتی و خدمات جدید بانکی توجه نمایند.

بنابراین مهارت مدیران در شناسایی رفتار و شخصیت افراد و برخورد مناسب با آن، در ایجاد بستر مناسب برای بروز نوآوری و ظهور خلاقیت و پرورش نیروی انسانی خلاق ، با حداقل هزینه ، دارای اهمیت بسیار زیادی می باشد .

هدف از انجام این تحقیق بررسی تاثیر جنبه های درونی جبران خدمات با توجه به مدل مفهومی رابینز ودسنزو[2] شامل متغیرهای مستقل مشارکت درتصمیم گیری، آزادی واختیارات شغلی، مسئولیت بیشتر، کار جذاب وگیرا، فرصت برای رشد و تنوع درفعالیتها، بر متغیر وابسته شامل ابعاد نوآوری کارکنان است. فرضیات تحقیق بر مبنای تاثیر هرکدام از متغیرهای مستقل بر روی متغیر وابسته شکل گرفته است.بطوری که فرضیه اصلی تحقیق تاثیر کلی جنبه های درونی جبران خدمات را برروی توسعه نوآوری کارکنان مورد مطالعه قرار می دهد و شش فرضیه فرعی تاثیر هرکدام از جنبه های درونی جبران خدمات مدل مورد مطالعه را بر روی توسعه نوآوری کارکنان را تشکیل داده اند.

یافته های پژوهش از طریق ترکیبی از پرسشنامه های استاندارد برای هرکدام از متغیرهای مدل تحقیق که جهت اطمینان از روایی وپایایی پرسشنامه ها ضریب آلفای کرونباخ محاسبه و با ضریب 78% اطمینان، و پرسشنامه استاندارد مربوط به ابتکار و نوآوری که توسط مارتین پاتچن[3] ابداع گردیده است، بین جامعه آماری متشکل از تعداد 1655 نفر از کارکنان بانک کشاورزی استان چهارمحال وبختیاری بر اساس فرمول نمونه گیری کوکران و به صورت تصادفی تشکیل داده بودند، بدست آمده است.

به منظور اطمینان از برگشت پرسشنامه ها وکسر پرسشنامه های ناقص وغیرقابل قبول تعداد 170 برگ پرسشنامه بین جامعه آماری توزیع وتعداد 155 پرسشنامه تکمیل شده قابل قبول مورد استفاده قرارگرفت.

روش تحقیق، توصیفی، پیمایشی از شاخه میدانی بوده و برای تجزیه وتحلیل داده ها ابتدا از طریق محاسبه رگرسیون خطی ومیانگین ساده نمرات هرکدام از متغیرها و تاثیر متغیرهای مستقل بر متغیر وابسته بدست آمد سپس جهت مقایسه یافته ها ونتایج محاسبه مرحله اول ، ضریب همبستگی پیرسون جهت شناسایی رابطه بین متغیرهای مستقل و وابسته و تحلیل واریانس متغیرها محاسبه گردید. همچنین برای کشف تاثیر سایر متغیرهای مداخله گر شامل سن، جنس، تحصیلات، تاهل، سنوات خدمت وپست سازمانی، تی استیودنت، رگرسیون ساده وآنالیز واریانس محاسبه گردید. کلیه محاسبات اشاره شده با استفاده از نرم افزارSPSSانجام شده است.

نتایج آزمون رگرسیون نشان می دهد که این آزمون با ضریب رگرسیون 67/0 آزمون قابل قبولی می باشد همچنین ضریب تعیین 43/0 نشان می دهد که 43 درصد توسعه نوآوری کارکنان توسط شاخص های استراتژی جبران خدمات قابل پیش بینی است. در نتیجه فرضیه اصلی تحقیق مورد تایید قرار می گیرد.

همچنین یافته ها نشان می دهند بیشترین تاثیر مربوط به فرصت برای رشد و ارتقاء می باشد که به ازای یک واحد افزایش در متغیر مستقل، 34 درصد تغییر در متغیر وابسته(توسعه نوآوری ) ایجاد می شود درمرحله بعد آزادی و اختیارات شغلی با 26درصد و کارجذاب و گیرا با 22درصد تاثیر داشته وسایر متغیر های مستقل تاثیر چندانی درتغییرات نشان نمی دهند.

واژه های کلیدی: استراتژی جبران خدمات ، مدل رابینز و دسنزو، توسعه نوآوری و بانک کشاورزی

[1]. Innovation

[2]. DeCenzo.D.A. and S.P. Robbins

[3]. Martin Patchen

فهرست مطالب

چکیده1

  فصل اول: کلیات تحقیق

مقدمه4

1-2- بیان مسئله4

1- 3- اهمیت وضرورت اجرای تحقیق7

1-4 - اهداف تحقیق8

هدف کلی تحقیق:8

اهداف جزئی تحقیق:8

اهداف علمی و کاربردی تحقیق:9

اهداف علمی9

اهداف کاربردی9

1-5- سوالات و فرضیات پژوهش.10

فرضیه اصلی10

فرضیات فرعی10

1-6- روش تحقیق:11

1-7 - تعاریف واژه ها و اصطلاحات11

1-7-1- الف تعریف مفهومی متغیرها11

1-7-2- تعریف عملیاتی متغیر ها14

جدول 1-1 – ویژگی های پرسشنامه جبران خدمات14

فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق

2-1- مقدمه:17

2-2- مدیریت استراتژیک :18

2-3- استراتژی:19

2-3-1-تعریف استراتژی:19

2-3-2- تصمیم گیری استراتژیک:19

2-3-3- مدیریت استراتژیک19

2-3-4 مراحل مدیریت استراتژیک20

2-3-5 انتخاب استراتژی21

2-3-6- مدل‌های انتخاب استراتژی:21

2-3-7- استراتژی‌های منابع انسانی.....22

2-4- نظام جبران خدمت27

2-4-1-تعریف نظام جبران خدمات28

3-4-2 عوامل اثرگذار بر جبران خدمات:30

2-4-3- عوامل تعیین کننده استراتژی جبران خدمات32

2-4-6- اهداف سیستم جبران خدمات کارکنان :41

2-4-7- مدلهای سیستم جبران خدمات:44

2-5- نوآوری48

2-4-1-تعاریف نوآوری49

2-4-2- طبقه بندی عمومی نوآوری56

2-4-3- انواع نوآوری57

2-5- پیشینه تحقیق(مروری بر تحقیقات انجام گرفته قبلی).61

2-5-1-تحقیقات خارجی61

2-5-2-تحقیقات داخلی64

  فصل سوم: روش تحقیق

3-1-مقدمه68

3-2- روش تحقیق68

3-3- جامعه آماری68

3-4- روش نمونه گیری68

3-5- تعداد نمونه69

3-6- ابزار اندازه گیری70

3-8- شیوه جمع آوری اطلاعات72

3-9- تعیین روایی و پایایی فرم جمع آوری اطلاعات پرسشنامه73

3-10- روش تجزیه و تحلیل داده ها73

   فصل چهارم: تجزیه وتحلیل اطلاعات

مقدمه75

آزمون فرضیات تحقیق83

سایر یافته های تحقیق89

   فصل پنجم: نتیجه گیری وپیشنهادات

5-1 مقدمه100

5-3 بحث و نتیجه گیری از فرضیات تحقیق:101

آزمون فرضیات فرعی تحقیق102

5-4 بحث درباره سایر یافته های تحقیق105

5-5 پیشنهادات تحقیق105

5-5-1- پیشنهادات کاربردی105

5-6-2 پیشنهادات پژوهشی109

5-7 محدودیت های تحقیق110

محدودیتهای محقق111

  منابع وماخذ

الف- کتاب ها112

ب- فصلنامه ها ومجلات علمی پژوهشی113

ج- مقالات کنفرانس ها116

د - منابع اینترنتی:116

ه - منابع انگلیسی116

پیوست ها

پیوست1: معرفی بانک کشاورزی119

پیوست 2: تکنیک های خلاقیت و نوآوری127

پیوست 3: خروجی SPSS130

پیوست 4:پرسشنامه تحقیق179

چکیده انگلیسی. 184

توجه: فرمت این پایان نامه ورد و قابل ویرایش است