مقدمه :

در این اکوسیستم گیاهان دارویی زیادی موجود بودند که به علت کمبود وقت به ارائه ی برخی از این گیاهان می پردازیم.

در این منطقه اکثراً گیاهان موجود در شهرهای دیگر در این مکان هم رشد می کردند همانند بابونه ولی در این تحقیق سعی شده که به گیاهان خاص و اعتقادات مردم در این ناحیه پرداخته شود.

برخی از این گیاهان گاه کمتر در این استان وجود دارند ولی اعتقادات خاص محلی وجود دارد که برای این جانب جالب بود تا در این تحقیق ذکر شود.

1- شلوار به کول:

گیاهی است با اسم محلی که متأسفانه موفق به پیدا کردن اسم علمی آن نشده ام، دلیل نامگذاری این گیاه به علت ملین بودن این گیاه است که اسم آن به معنی گذاشتن شلوار به روی کول است که باید فرد مصرف کننده مرتباً با شلوارش به روی کول باشد و مرتباً راهی دستشویی باشد.

در مورد این گیاه متأسفانه در web چه سایت های کردی و انگلیسی و فارسی مطالعات کافی وجود ندارد.

2- قاضی آقا :

این گیاه اکثراً در مناطق غربی کوهستان های زاگرس موجود است و گیاه ارزشمندی بین مردم منطقه است. از برگ گیاه که برگ سبز رنگی است جهت روشنی پوست به صورت جوشاننده و گاه در برخی از روستاها آن را به صورت پودر با مقداری شیر به صورت خمیر یا مایع غلیظ در آورده حتی بر روی پوست می مالند تا پوستشان سفید شود!!!

نام علمی این گیاه falcaria vulgaris می باشد.

از خانواده ی umbeli ferae است که در غرب ایران برای درمان بیماری های شکمی استفاده می شود. در تحقیقاتی که روی جنس مذکر رت نصیر انجام شد این گیاه در درمان زخم معده ی حیوان موثر واقع شد و نیز در غرب کشور از گیاه برای زخم های پوستی مورد استفاده قرار می گیرد. از موارد استفاده ی دیگر در این قسمت می توان درمان بیماری های کبد و سنگ های کلیوی و بمیاری های مثانه را نام برد. تحقیقات فیتوشیمیایی نشان می دهد که این گیاه حاوی تانن و ساپونین است و فلاونوئید یا ترنپوئید در آن وجود نداشت این گیاه همواره حاوی اسانس، ویتامین C، فیتواسترول، پروتئین و نشاسته است (برگرفته از Bloline International official site(site up – dated regularly).htm).

3- قرص کمر :

این گیاه که بیشتر از میوه یا تخم آن استفاده می شود اندام مذکور را روی ماهی تابه بدون آب یا روغن قرار می دهند تا پوسته ی قهوه ی رنگ اولیه ی آن باز شود. اکنون مغز آن را به صورت جوشانده جهت تقویت کمر در شب اداری و حتی درد کمر مورد استفاده قرار می گیرد. این اندام شبیه سکه های بزرگ قهوه ای رنگ با پوسته ی صاف می باشد.

نام علمی این گیاه Entada می باشد.

4- قزوان :

این ماده میوه ی درخت ون یا سقز می باشد. از  این درخت علاوه بر میوه می توان از صمغ، برگ آن نیز استفاده می شود. خود میوه به شکل گوی های سبز رنگ است را به عنوان ضد اسهال استفاده می شود. در ضمن از خود این میوه در نوعی  غذای محلی که صبح ها برای صبحانه مورد استفاده قرار می گیرد با نام تورانح و نیز در ترشی مورد استفاده می شود. جالب است که این غذا و ترشی را به افراد مسن به علت خشکی مذاج که می دهد توصیه نمی کنند.

در مورد این گیاه هم متأسفانه مطالعات کافی در سایت های مختلف وجود نداشت

تعداد صفحات : 8

فرمت فایل : word ( قابل ویرایش ) میباشد.

توجه : این فایل با بهترین کیفیت قابل پرینت میباشد.