چکیده :

در ایالات‌ متحده نخستین دوره رسمى آمورش کتابدارى در سال ۱۸۸۷ در کتابخانه دانشگاه کلمبیا، واقع در نیویورک توسط کتابدار آن (ملویل دیوئی) تشکیل شد. در آن زمان سه نوع دوره آموزش کتابدارى وجود داشت. مدارس کتابدارى (وابسته به یک دانشگاه یا یک مؤسسه آموزشى و یا یک کتابخانه؛ کلاس‌هاى تابستانى (دوره‌هاى کوتاه‌مدت)؛ کلاس‌هاى کارآموزى (دوره‌هاى برنامه‌ریزى شده کارورزى محلى و تخصصی) دوره دوساله مدرسه ایالتى نیویورک فقط براى فارغ‌التحصیلان مدارس عالى بود و درجه لیسانس کتابدارى اعطاء نمى‌کرد. برنامه هر دوره دوساله از چهار قسمت تشکیل مى‌شد: مدیریت، کتاب‌شناسی، کارهاى عملی، خدمات فنى ... .

ملویل دیوئى مشهورترین نام در کتابدارى آمریکا است. یکى از کارهاى عمده او نظام رده‌بندى ده‌دهى اعشارى است که به Dewey Decimal Classification-DDC مشهور است.

تاریخچه آموزش کتابداری

مقدمه:

به زبان ساده تاریخ از زمانی شروع شد که بشر کتب و اسنادی از خود بر جای گذاشت و کتابداری در ترین شکل خود زمانی شروع شد که نوشته و کتاب به وجود آمد. کتابداری علمی است که با دانش مدون سر و کار دارد پس ابتدای دانش مدون آغاز علم کتابداری است.

از اطلاعات جسته گریخته ای که از دوران قدیم به دست آمده پیداست که کتابداران دارای ویژگی های خاصی بوده اند و هر کسی نمی توانست عهده دار این امر باشد. مثلا معمولا کتابداران افرادی دانشمند بودند. کتابداران کتابخانه های الواح گلین بابل و آشور را “استاد الواح مکتوب” می نامیدند. آنها لزوما افرادی کارآزموده بودند که می بایست فنون ویژه ای را می گذراندند و تعلیم می دیدن و سپس چند سال دوره کارآموزی می گذراندن تا در حرفه کتابداری متبحر شوند. پس اصل دانشمند بودن کتابدار یا نیاز به تعلیم کتابداران نشان دهنده اهمیت نقش کتابدار و ضرورت آموزش کتابداری بوده است. در قرون وسطی نیز بر کسب مهارت های فنی در حرفه کتابداری بسیار تاکید می شد.

رشد کتابخانه ها موجب تغییراتی در حرفه کتابداری و پیشرفت علم کتابداری شد و ضرورت تربیت کتابدار و کارآموزی آنها بیشتر احساس شد و بدین ترتیب کتابداری نوین با پیشگامانی چون چارلز ام کاتر، ملویل دیویی و رانگاناتان وارد مرحله تازه ای شد.

تعداد صفحات : 17

فرمت فایل : word ( قابل ویرایش ) میباشد.

توجه : این فایل با بهترین کیفیت قابل پرینت میباشد.