چکیده :

فلوفورمینگ فلزات یکی از قدیمیترین فرآیندهای تولید اقتصادی و ارزان قطعات متقارن و تو خالی فلزی میباشد. بنابر مدارک و اسناد تاریخی، فلوفورمینگ فلزات از روزگار مصریان باستان شناخته شده بود و برای ساخت بشقاب‌های نقره ای از آن استفاده میشد. اما گفته میشود که پایه‌های اصلی صنعت فلوفورمینگ فلزات در ابتدای قرن دهم میلادی توسط چینیها بنا نهاده شد. از آن زمان سالهای زیادی گذشت تا این فرآیند به جهان غرب آورده شد. این صنعت برای اولین بار در زمان سلطنت ادوارد سوم به انگلستان وارد شد و پس از یک دوره پانصد ساله در حدود سال ۱۸۴۰میلادی فردی به نام جردن این صنعت را به آمریکا وارد کرد. در ابتدا فرآیند توسط دستگاه‌های ساده ای انجام میگرفت که به علت دستی بودن هدایت ابزار نقش اپرا تور و داشتن مهارت و تجربه کافی در این کار بسیار حائز اهمیت بود. طی سال‌های متمادی فرآیند فلوفورمینگ فلزات به روشی غیر قابل تغییر باقی ماند. در آن سال‌ها اصولاً از فلزات نرم مانند آلومینیوم و مس و غیره با ضخامت‌های کم برای فلوفورمینگ استفاده میشد و فلزات سخت و ورق‌های ضخیم را نمیتوانستند توسط فلوفورمینگ شکل دهی نمایند. در شکل ۱-۱ تصویری از فلوفورمینگ دستی نشان داده شده است.

۳-۲-۴ فلوفورمینگ برشی

فلوفورمینگ برشی یکی از شاخه‌های فلوفورمینگ ماشینی میباشد. علت این نامگذاری اعمال نیروی برشی است که به میزان قابل توجه به قطعه کار میشود و موجب کاهش ضخامت و نازک شدن میشود. حدود این نیروی برشی ۵/۳ میلیون نیوتن است فلوفورمینگ برشی خود به دو شاخه قابل تقسیم است.

  1. فلوفورمینگ مخروطی
  2. فلوفورمینگ عدسیها

۳-۲-۴-۱ فلوفورمینگ مخروطی

در فلوفورمینگ مخروطی قطعه کار مطابق قانون سینوسی و از یک بلنک تولید میشود ( این قانون در ادامه شرح داده خواهد شد.) طبیعت تمام فلزات نرم به گونه ای است که آنها را به راحتی میتوان به روش فلوفورمینگ برشی مورد فرایند قرار داد. بسیاری از قطعات و محصولات کوچک و بزرگ با تنوع و پیچیدگیهای متفاوت که در صنایع هوا فضا کاربرد فراوان دارند به این روش به صورت تکی یا دسته ای قابل ساخت و تولید میباشد. به عنوان مثال بلنک‌هایی با قطر ۶ متر با این روش به خوبی شکل داده میشوند. و یا ورق‌هایی به ضخامت ۲۵ میلی متر را در حالت سرد و به ضخامت ۱۴۰ میلیمتر را در حالت گرم با روش فلوفورمینگ برشی میتوان با موفقیت شکل داد. از روش فلوفورمینگ برشی میتوان قطعاتی با اشکال مخروطی و انحناء دار را از بلنک‌های تخت و یا بلنک‌های از پیش شکل داده شده تولید نمود. البته لازم به ذکر است برای کسی که میخواهد برای این روش برنامه ریزی فرایند عملیات انجام دهد علم به مکانیک و قانون سینوسی آن ضروری است.

تعداد صفحات : 68

فرمت فایل : word ( قابل ویرایش ) میباشد.

توجه : این فایل با بهترین کیفیت قابل پرینت میباشد.